Finansmarknadsminister Peter Norman presenterar en rad nya regler som regeringen kommer att föreslå för att stärka den finansiella stabiliteten. Foto: Jonas Ekströmer/Scanpix

Staten ska minska vinstkraven på flera bolag

Staten överväger släppa vinstkrav
3:20 min

Vinstkraven som staten har på flera av sina bolag, bland dem SJ och Green Cargo, håller på att ses över. Det säger finansmarknadsminister Peter Norman.

– Vi håller på att se över avkastningskraven som vi har på ett antal bolag just nu. Min bedömning är att det kommer att landa i ett lite lägre krav än i dag. Redan under första halvåret i år, säger han.

I en intervju med Ekot tidigare idag kritiserade Stefan Bieder, ordförande på Fackförbundet ST, vid Green Cargo, staten för att krama ut alldeles för mycket pengar ur sina bolag, genom de avkastningskrav som finns.

Fackordföranden sa till Ekot att statens krav på avkastning riskerar fälla hela järnvägsbranschen.

Både SJ och Green Cargo har i dag aviserat stora besparingar med personalnedskärningar  som följd. Orsaken anges bland annat vara ökad konkurrens och förändrat beteende hos kunderna.

Att en av bördorna som tynger bolagen är just avkastningskravet, det är något som regeringen verkar ha uppmärksammat. Därför pågår en genomsyn över kraven.

Och bland annat SJ, säger Peter Norman, kan räkna med lättnader på det området inom kort.

Däremot är Peter Norman inte beredd att släppa på avkastningskraven helt och hållet.

– Kraven är bra. Då blir det ordning och reda i bolagen. Man får en kostnadsjakt och det är utmärkt. Skattekronorna ska hanteras på absolut bästa sätt. Och det garanteras av att ett avkastningskrav existerar, säger Peter Norman

Ett annat stort problem är järnvägens dåliga skick. Underhållet är obefintligt på vissa sträckor, menar Stefan Bieder på fackförbundet ST.

– Man har gjort gällande att 253 mil av vårt järnvägsnät, det som anses lågtrafikerat, inte ska underhållas regelbundet. Samtidigt sker både en omfattande och intensiv gods- och persontrafik på de här sträckorna, säger han och fortsätter:

– Resultatet av det dåliga underhållet har vi sett den senaste tiden i form av ett antal spektakulära olyckor, som lyckligtvis slutat väl.

Förutom olycksrisken innebär det dåliga underhållet att avbrotten blir många, vilket betyder att både gods- och persontrafiken dras med ständiga förseningar.

Men även på det här området är förändringar att vänta, enligt Peter Norman:

-Jag tror att underhållet varit efteratt under en ganska långt tid. Nu har regeringen lämnat utrymme i budgeten för att satsa på en upprustning. Det kommer att att lång tid, så vi får leva med att det blir si och så med punktligheten. Men färdriktningen, den är klar. Järnvägen ska bli betydligt bättre än tidigare, lovar Peter Norman.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".