Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Svårt läge för fler bolag inom järnvägen

Publicerat onsdag 22 januari 2014 kl 05.00
"Väldigt tuff prispress i Sverige"
1:59 min
Ett pendeltåg på väg in mot Årstabergs station i Stockholm. Foto: Hasse Holmberg/Scanpix.

I går varslade SJ 400 anställda om uppsägning. Personalnedskärningar väntar även inom andra  branscher med järnvägsanknytning. Företagen som ansvarar för underhåll och nybyggnation av den svenska järnvägen har haft svaga resultat under 2013.

Robert Röder, vd för företaget Strukton Rail, tycker att Trafikverket lägger för stor vikt vid vem som är billigast i upphandlingarna av järnvägstjänster.

Det är en väldigt tuff prispress i Sverige jämfört med i andra länder. Det är inte långsiktigt hållbart. Priset måste upp för att höja kvalitén, säger Röder.

Strukton Rail, som ägs av en holländsk miljardär, ansvarar tillsammans med statliga Infranord för nästan 90 procent av marknaden för drift och underhåll av den svenska järnvägen. Tolv år efter avregleringen finns det fortfarande få företag inom branschen.

Strukton köpte nyligen det tredje största företaget, brittiska BB Rail, som haft det svårt i Sverige.

Strukton har visserligen gått med vinst de senaste åren men lönsamheten har varit låg jämfört med företag i andra branscher.

Bolagets vd Robert Röder tror att både företagen och resenärerna skulle få det bättre om Trafikverket ändrade fokus i sina upphandlingar.

– Kan man jobba med fler parametrar som punktlighet och säkerhet tillsammans med pris vore det ett litet steg framåt, säger Röder.

På Infranord, som har drygt 60 procent av marknaden för drift och underhåll av järnvägen, ser läget bekymmersamt ut.

Företaget gjorde en stor förlust förra året och har varslat 400 anställda, nästan 15 procent av personalen. Vd Lars Öhman anser att företaget är i behov av omfattande besparingar.

– Vi har haft en för stor kostym på kostnadssidan och den måste vi nu minska för att spegla den omsättning vi har.

Hur problematiskt är det att ha press på sig att förbättra lönsamheten samtidigt som det finns krav utifrån på att drift och underhåll måste bli bättre?

– Det är ingen krattad manege vi jobbar i utan det är en tuff förändring vi ska in i, säger Öhman.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".