Den stora motorn i den starka tillväxen är klädkedjan H&M, här vd Karl-Johan Persson. Foto: Anders Jelmin/Sveriges Radio.

Stark medvind för svenska modebranschen

Fler arbetstillfällen än till exempel livsmedelsbranschen
1:25 min

Den svenska modebranschen växer kraftigt. I dag finns det fler arbetstillfällen inom mode än inom livsmedelsbranschen, visar en rapport från Tillväxtverket.

Den svenska modebranschen omsatte 229 miljarder kronor 2012, vilket innebär en ökning med elva procent jämfört med året innan.

Sammanlagt arbetar över 54 000 personer inom industrin i Sverige.

Det är alltså fler arbetstillfällen än till exempel livsmedelsbranschen.

40 procent omsattes i Sverige, medan 60 procent utgjordes av export, visar rapporten som Tillväxtverket har tagit fram tillsammans med branschen.

Den stora motorn i den starka tillväxen är klädkedjan Hennes och Mauritz, som utgör halva branschen, sett till omsättning.

Men storföretag inom mode är ovanligt.

Modeföretag med 250 anställda eller fler, bara utgör 0,1 procent av branschen.

Tillväxtverket  ser en utmaning för branschen - att det är svårt för småföretagen att göra resan och bli riktigt stora.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".