Elever twittrar om skolan #Björklundsskola

2:35 min

De senaste dagarna har över 4000 berättelser och debattinlägg om skolan publicerats på det sociala mediet twitter, under hashtagen Björklundskola. Framför allt har elever skrivit, men det har också blivit plats för den politiska skoldebatten. Allt började med att gymnasieeleven Olivia i Stockholm studerade inför ett prov och skrev till sina följare på twitter.

– Så frågade jag bara rent ut, hur känner ni kring skolan? Hur känner ni inför framtiden? Hur känner ni inför er utbildning? Vad har ni för upplevelser hur det ser ut idag? Och då fick jag väldigt många svar. Då tänkte jag att då kan vi skapa en hashtag, då kan vi samlas allihopa under den och berätta så att vuxna kan få ta del av hur vi känner också. För det är väldigt många vuxna som pratar om skolan, om elever, men aldrig med oss, säger Olivia.

Namnet Björklundsskola är inte avsett som en politisk protest, Jan Björklund är utbildningsminister och har skapat dagens skola, helt enkelt, berättar Olivia. Hon går tredje året på gymnasiet och startade ett twitterflöde med elevröster om skolan som hon inte kunde ana.

Elever skriver ”#björklundskola utgår från att elever är dumma, lata och inte vill göra bra ifrån sig”, ”det enda #björklundskola lärt mig är att jag inte är tillräckligt bra hur mycket jag än försöker”, ”#orsakar dagligen ångest som jag knappt pallar leva med”.

En mycket spridd bild visar en apa, en säl och en guldfisk i skål framför läraren som säger att "för att det ska bli rättvist ska alla göra samma prov - klättra upp i ett träd".

– Alltså, det kändes jättekul! Eller, kul att se att alla elever hade ångest var det inte, men det kändes bra att det fick ett sånt gensvar och att så många unga framför allt, valde att svara och berätta om sina upplevelser, säger Olivia.

Redan dag två, skrev Socialdemokraterna om hashtagen på sin hemsida, vänsterpartiets ledare Jonas Sjöstedt twittrade under tagen, och det kom massor av politiska inlägg som både kritiserade och försvarade regeringens skolpolitik.

Mediestrategen Brit Stakston på kommunikationsbyrån JMW spår att sociala medier kommer att få en större roll i år, än i tidigare valrörelser.

– Jag tycker nog att det här är det första riktigt intressanta och typiska exemplet på vad vi kommer att se. Det är en person som hade 50 följare när hon började. Och det visar verkligen att en person med 50 följare som funderar över sin vardag, plötsligt når de som fattar de politiska besluten, säger Brit Stakston.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista