Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Foto: Björn Larsson Rosvall / TT

EU-strid om långa lastbilar

"Motsättningarna sätts på sin spets"
2:14 min

Det finns en omfattande kritik i Europa mot Sveriges system med extra stora lastbilar. Just nu håller EU på att förhandla om en förändrad lagstiftning, och det finns en oro för att nya regler kan drabba svenska företag och konsumenter.

– Det värsta scenariot vore att man förbjöd långa lastbilar och att Sverige därför skulle tvingas ha den EU-standard på 18,7 meter som resten av Europa använder. Det skulle kosta väldigt mycket pengar för svenska företag och även öka miljöpåverkan dramatiskt från lastbilstrafiken i Sverige, säger EU-parlamentariker Christofer Fjellner (M).

Sverige tillåter lastbilar på drygt 25 meter, medan de allra flesta EU-länder sätter stopp för så långa och tunga fordon på sina vägar. På expertnivå går åsikterna isär, vissa håller med Sverige om att det är mer miljövänligt att köra gods i färre och större lastbilar, medan andra i stället menar att de stora fordonen leder till större problem vad gäller bland annat miljö och slitage på vägarna.

Motsättningarna sätts på sin spets här i Bryssel när EU:s parlament och medlemsstater nu har inlett förhandlingar om en förändrad lagstiftning. Framför allt Österrike slåss mot de stora lastbilarna i Europa. I en debatt i EU-parlamentet i veckan hävdade österrikiskan Eva Lichtenberger, från den gröna partigruppen, att det är viktigt att reglerna inte skiljer sig för mycket inom Europa.

Eva Lichtenberger är bland annat orolig för att stora lastbilar tar godstrafik från järnvägen, men moderaten Christofer Fjellner håller inte med.

– Det är ett missförstånd om man tror att lastbilstransporter alltid är i konkurrens med järnväg. Ofta är det så att lastbilstransporter är en förutsättning för att kunna skeppa gods på järnväg överhuvudtaget. Då är långa lastbilar ett bra alternativ och något som EU inte borde reglera eller förbjuda.

Men Christofer Fjellner är rädd att vårens förhandlingar kan leda till att EU totalt stoppar gränsöverskridande trafik med 25-metersfordonen. Mikael Nilsson, ordförande för Sveriges Åkeriföretag, säger till Ekot att det i så fall lär leda till fler lastbilar och ökade kostnader för konsumenter.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".