Sveriges Radios vd Cilla Benkö. Foto: Björn Dalin

Sveriges Radio satsar på digitalradio

2:12 min

Sveriges Radio kommer att sammanlagt satsa flera hundra miljoner kronor på att locka fler att lyssna på digitala radiosändningar. Extra attraktiva program ska göras och bara sändas i de digitala sändningarna. Sveriges Radio vill att regeringen satsar lika mycket extra för att satsningen inte ska drabba det vanliga programutbudet, säger Sveriges Radios vd Cilla Benkö. 

– Då behöver vi inte helt avveckla en del av vårt utbud som vi har i dag för att kunna göra nya kanaler digitalt. Men ingenting är ju för evigt och allt inom Sveriges Radio är ju ständigt för omprövning och utveckling, säger Sveriges Radios vd Cilla Benkö.    

Cilla Benkö planerar nu besparingar på Sveriges Radios program för att få ihop minst 50 miljoner kronor per år de kommande åtta åren. Det blir totalt 400 miljoner kronor som ska satsas fram till den planerade nedsläckningen av FM-sändningarna 2022. Övergången till digitala sändningar är helt nödvändig, säger Cilla Benkö.

– Vi riskerar att radion kommer att uppfattas som något mossigt och omodernt, som inte hänger med sin tid om den marksända radion är analog.

Sedan 1996 pågår digitala sändningar över de tre storstadsområdena i tekniken DAB. Trots tidigare satsningar på hundratals miljoner kronor från Sveriges Radio, har väldigt få lyssnare köpt DAB-apparater. Det misstaget kommer inte att upprepas - bara staten är villig att ställa upp, säger Cilla Benkö.

– Vi hoppas givetvis att vi ska få gehör för att få lite mer pengar, kunna göra ett utbud som vi inte gör i dag så att publiken känner att de får ett mervärde och därmed köper apparater och det här blir en lyckad process.

För att nu locka fler lyssnare måste det enligt Cilla Benkö finnas extra attraktiva program, som till exempel satsningar på idrottsreferat eller konserter, som enbart sänds i de digitala sändningarna.

Nu kommer en modernare variant av DAB som heter DAB+. Övergången till digitalradio 2022 innebär att alla FM-radio-apparater måste skrotas och nya digitala apparater köpas.

Motivet för Sveriges Radios stora satsning är främst att hjälpa den kommersiella reklamradion och få fram fler kanaler så att de kan sända över hela landet. Men frågan är varför Sveriges Radio ska offra kraft och resurser på det.

– För kommersiell radio är marksänd digitalradio livsviktig. Sveriges Radio har fyra FM-frekvenser. Visst vi kan leva vidare med dem, men om vi skulle ha analog marksänd radio i en värld som i övrigt är digital, då hamnar Sverige som nation på efterkälken, menar Cilla Benkö.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista