Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Telefonförsäljning till mobiler tillåts

"Jag vill inte ha reklam i mobilen"
2:09 min
En bilförare pratar i mobilen under körning. Foto Bertil Ericson/TT.

Från och med den första februari kommer de etiska reglerna för telefonförsäljning även att omfatta mobiltelefoner. Tidigare har de endast gällt fast telefoni, och det har inte varit tillåtet att ringa sälj- och marknadsföringssamtal till mobiltelefoner.

Det är branschorganisationerna som nu ändrar sina regler, då allt fler har mobil och färre använder fast telefoni.

– Jag tycker att det är en dålig förändring, säger Eva Ljungberg, som handlar på en stormarknad i Solna. Jag vill inte ha reklam i mobilen. Det är inte bra. Man kan inte koncentrera sig ordentligt.

Mobiltelefonerna har hittills inte ingått i branschorganisationernas egna etiska regler vad gäller telefonförsäljning, insamling och marknadsföring via telefon. Men nu blir reglerna teknikneutrala och omfattar alla typer av telefoni.

– Tekniken och samhället har gått framåt och vi går från fast telefoni till mobil telefoni, säger Tina Wahlroth, vd på branschorganisationen Kontakta.

– Lagstiftning och regelverk måste ta hänsyn till utvecklingen.

Tina Wahlroth betonar att de etiska reglerna är till för att skydda konsumenten. Den som tidigare blivit uppringd av försäljare på sin mobiltelefon, har råkat ut för oseriösa aktörer som inte följt reglerna, eftersom det tidigare inte varit tillåtet för försäljare att ringa till mobiltelefoner.

Och nu finns möjligheten för alla att "nixa" sin mobiltelefon, det vill säga att spärra den mot försäljare genom att registrera telefonnumret hos Nix-telefon.

– Fördelen med att vi har ett Nix-register och etiska regler som man ska efterleva, är att konsumenten kan tacka nej till sälj- och markandsföringssamtal, säger Tina Wahlroth. Vi ger dem den möjligheten och näringslivet ska respektera det, ett nej är ett nej. Jag hoppas verkligen att alla som inte vill ha den här typen av samtal faktiskt nixar sina telefoner.

Utan ett samtal till Nix-telefon, kan försäljarna nu alltså börja ringa till våra mobiltelefoner. Och även om man registrerar sig, kan det ta upp till tre månader för alla företag att uppdatera sina register och se att ett nummer är spärrat. Men Sven Ljungberg som handlar tillsammans med sin fru i Solna, är inte bekymrad.

– Jag tycker att allting ska vara självreglerande, säger han. Blir det för mycket och irriterande så är det bara att stänga av mobilen.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".