Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

USA stannar upp för att se Super Bowl

Publicerat söndag 2 februari 2014 kl 17.30
USA stannar upp för att se Super Bowl
(1:46 min)
Polisen i New York dirigerar folkmassorna för att de ska komma rätt. Foto: Bebeto Matthews/TT.

I dag stannar USA mer eller mindre upp när det är dags för årets i särklass största sportevenemang - Super Bowl, finalen i amerikansk fotboll. Sveriges Radios USA-korrespondent Agneta Furvik ser folkfesten inta New York.

Härifrån Sveriges Radios kontor högt uppe på Manhattan ser jag faktiskt hela vägen bort till den jättestadion i East Rutherford i New Jersey, delstaten på andra sidan Hudsonfloden som delar värdskapet med New York för denna den 48:e Super Bowl-finalen i ordningen.

Och jag har hela veckan kunnat se hur denna amerikanska folkfest - och allt som följer med den - tagit över både New Yorks gator - och luftrum.

Fram och tillbaka längs floden och över Manhattan har polis- och militärhelikoptrar patrullerat, för att hålla koll på de hundratusentals människor som ägnat sig åt fotbollsfestival och förfest längs de många kvarter av Broadway som helt sonika gjorts om till gågata, vilket förstås drivit New Yorks bilförare till vansinne.

Jag har kunnat se hur vartenda gathörn bevakats av minst en polis, och snart kommer jag att se hur bussarna och tågen i jämn ström rullar mot New Jersey, efter säkerhetskontroller i flygplatsklass.

För att någorlunda förstå hur stor Super Bowl är här i USA, kan man föreställa sig scenariot att Sverige vore i VM-final i fotboll, dessutom på själva Nyårsafton. Sen tar man det gånger tio.

Den här gången är det Seattle Seahawks och Denver Broncos som möts, och var tredje amerikan - det blir runt hundra miljoner det - kommer att bänka sig framför teven, hemma eller på lokal, och tillsammans med familj och vänner äta grillade kycklingvingar, chips och popcorn tills de storknar.

De kommer att rösta på sin favorit bland de reklamfilmer som kostar runt 25 miljoner kronor för en halv minut, de kommer att förenas i sin oändliga kärlek till denna för oss européer så märkliga sport, och de kommer allihop att hoppas att säkerheten håller och att ingenting händer.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".