Anki Sandberg Foto: Privat

Utsatta barn får för lite hjälp

"Jag tycker att det är sorgligt"
1:49 min

Det finns fortfarande stora brister i skolornas stöd till elever med neuropsykiatriska funktionshinder visar en undersökning från riksförbundet Attention. Det trots att den nya skollagen säger att skolor ska ge det stöd elever behöver för att klara godkänt i alla ämnen. Anki Sandberg är ordförande i Attention.

– Vi känner oss besvikna. Vi tycker också att skolledare och skolpolitiker borde vara mer på alerten. Man uppmärksammar ju att skolan inte presterar riktigt bra i olika undersökningar och vi tror att den här elevgruppen har stor betydelse för att Sverige inte riktigt lyfter, när det gäller skolresultat, säger Anki Sandberg.

Attention är en intresseorganisation för människor med olika neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, som ADHD och Aspbergers syndrom till exempel.

För drygt två år sen, när skollagen var alldeles ny, gjordes en medlemsundersökning som visade att det finns stora brister i skolornas stöd till eleverna.

Den nya undersökningen med samma frågor, som 2085 medlemmar har besvarat, visar att förbättringarna de senaste åren är mycket små.

36 procent av föräldrarna sa att skolans extra stöd fungerar dåligt eller mindre bra. För två år sen bedömde 42 procent att stödet var dåligt eller mindre bra.

40 procent av föräldrarna bedömer nu att barnen fått sänkt betyg på grund av brister i stödet - lika många som för två år sen.

Nästan hälften,  43 procent  bedömer att för dåligt stöd medfört att barnen brister i läs och skrivförmåga och fler än hälften, 62 procent säger att barnen släpar efter i andra ämnen av samma skäl, vilket är små förbättringar jämfört med för två år sedan, 47 procent  respektive 65 procent.

Ungefär var tredje förälder svarar att rektorn inte börjat en utredning av deras barns stödbehov eller gjort ett åtgärdsprogram, vilket krävs i den nya skollagen. Där står också att alla elever ska få det stöd de behöver för att klara godkänt i alla ämnen.

Föräldrarna påverkas också av barnens skolsituation, enligt undersökningen.

Mer än hälften av dem har bråkat och fått sämre relationer med varandra, fått gå ned i arbetstid och fått sämre hälsa. Var femte har tvingats sitta med i klassrummet ibland och följa med barnen på utflykter.

Så ska det inte behöva vara, säger Anki Sandberg.

– Jag tycker att det är sorgligt. De här föräldrarna gör ändå ett jättejobb med sina barn och då måste också skolan fungera, så att man kan få åka till jobbet och delta i samhället som en vanlig vuxen. Det känns väldigt förlegat att ansvaret hamnar på föräldrarna, för sånt som utflykter och se till att man kan vara i gruppen och inte behöver gå hem, säger Anki Sandberg.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".