Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Regeringens plan för transporter "olaglig"

Publicerat fredag 21 februari 2014 kl 08.28
"Inte bedömt hur planen påverkar trafikutvecklingen"
(2:20 min)
Foto: Yvonne Åsell / TT

I mars ska regeringen besluta om den nationella planen för transportsystemet de närmaste tolv åren. Med investeringar på totalt 522 miljarder får planen betydelse för infrastrukturen i decennier. Men Trafikverkets planförslag får hård kritik för att missa klimat- och miljöpåverkan.

Naturvårdsverket anser att planförslaget bryter mot miljöbalken.

– I miljökonsekvensbeskrivningen ska man identifiera, beskriva och bedöma betydande miljöpåverkan, säger Mikael Johannesson, handläggare på Naturvårdsverket.

Och varför är den här planen då olaglig, menar ni?

– Man skriver själv att man har inte bedömt hur planen påverkar trafikutvecklingen. Och har man inte bedömt trafikutvecklingen, så kan man inte bedöma miljöpåverkan.

Transporter står för  runt en tredjedel av växthusgasutsläppen.  I planen för transportsystemet anges hur de 522 miljarder kronor som riksdagen beslutat för tolv år framåt ska användas till att bygga för all slags trafik och transporter. Hur transportplanen ser ut blir därför viktig för hur klimatpolitiken lyckas, menar Naturvårdsverket.

Men Trafikverket ger ingen alternativ transportplan som uppfyller klimatmålen. Och Trafikverkets förslag kritiseras  från flera parter.

Dit hör Energimyndigheten och Transportstyrelsen, som skriver att gapet kommer att bli allt större mellan klimatmålen och den utveckling som planen kommer att leda till.  Professor Thomas B Johansson som har utrett en fossiloberoende fordonsflotta 2030 åt regeringen.

– Den bygger på konventionella prognoser som gjordes innan utredningen om fossilfrihet kom till stånd.

Så den här transportplanen, hur svarar den mot klimatmålen?

– Dåligt eller inte alls.

På Trafikverkets samhällsenhet säger chefen Torbjörn Suneson att miljökonsekvenserna ska bedömas inför varje projekt. Han håller inte med om att Trafikverket missat klimatmålen i förslaget till transportplan.

– Det tycker jag inte vi har gjort. Däremot kan man säga att det krävs åtgärder utöver vad ett förslag till nationell transportplan kan komma med för att nå klimatmålen.

Trots att flera remissinstanser ville att planförslaget skulle göras om, så har inte regeringen begärt det av Trafikverket.

Ekot har sökt infrastrukturminister Catarina Elmsäter Svärd för en kommentar men hon vill vänta, eftersom regeringen jobbar med den slutliga versionen av trafikplanen, säger hennes pressekreterare.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".