Kinesiska tv-spelsmarknaden är en kassako

"Våra spel måste anpassa till den kinesiska publiken"
1:59 min

Trots att det numera är fritt fram för utländska tv-spelföretag att etablera sig i Kina finns företag som tvekar. Svårigheterna är många, men belöningen desto större, spelmarknaden beräknas vara värd 85 miljarder kronor. 

– Ska man in i Kina så tror jag att man måste spela enligt deras regler. Det är inget man kan stå på barrikaderna och skrika om, säger Bo Andersson Klint, vd för speltillverkaren Starbreeze.

De är ofta våldsamma de svenska tv-spelen, det är en del i dess framgångar internationellt. Men det är också ett hinder om man vill ta sig in på den stora kinesiska spelmarknaden där censuren är hård - samma censur som för ett par år sedan tvingades Google att lämna landet.

Bo Andersson Klint, vd för Starbreeze, ser stora möjligheter i Kina, men säger att deras spel sannolikt inte skulle se likadant ut i Kina som de gör i Sverige.

– Censur har vi jobbat med ganska länge i spelbranschen. Tyskland har ju länge haft censur, både när det gäller våld och hur grafisk man kan vara när det gäller blod och effekter och så vidare. Så där har vi fått jobba runt och anpassa spel för Tyskland, det har pågått i många år, säger Bo Andersson Klint. 

Betyder det att era spel kommer att bli annorlunda i Kina då jämfört med hur de är i Sverige?

– Kanske inte ur ett censurperspektiv, men däremot så tror jag att våra spel måste anpassa till den kinesiska publiken efter vad de tycker om. Precis som vi måste anpassa oss till amerikaner eller européer.

Men det är inte bara censuren som ställer till problem. För att komma in i Kina behöver tv-spelsföretagen ha en kinesisk partner och priset på spelen behöver bli lägre. Ett annat problem är den utbredda piratkopieringen.

Man måste helt enkelt vara väl förberedd, det säger Frédéric Cho, Kinarådgivare på Handelsbanken Capital Markets.

– Det kan bli så att det blir ett spel med två olika tolkningar helt enkelt. En kinesisk variant och en för den kinesiska marknaden och en allmän generisk variant för den globala marknaden. Det är inte heller ovanligt för den kinesiska marknaden, säger Frédéric Cho.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".