Jolanda Girzl, enhetschef på Konsument Europa, arbetar med konsumentfrågor som rör gränsöverskridande handel. Foto: Maria Repitsch/SR

Konsumentorganisation varnar för oseriös timeshare-försäljning

"De är väldigt effektiva"
2:48 min

Marknadsföring av så kallade timeshareboende, alltså fleråriga hotellpaket, får stark kritik från konsumentorganisationen Konsument Europa. Antalet svenskar som känner sig lurade har de senaste månader ökat.

Försäljningen sker på turistorter, den som skriver på ett avtal kan riskera att tvingas betala minst 40 000 kronor och det är nästan omöjligt att häva köpet om man skulle ångra sig.

Så här lät det när vår reporter Maria Repitsch besökte stranden i Puerto Rico på Gran Canaria.  Vi hör en säljare som lockar med olika exklusiva presenter som hon kan få om hon åker till ett säljmöte för timeshare. 

– Om det kommer upp ett A; så får du med dig en Ipad 4, B; det här är en ny semester till Kanarieöarna, du har 18 månader på dig att använda den. Eller C; cybershops kamera från Sony. Vill du hämta ut det här priset så får du en biljett , inkluderad gratis taxi, säger försäljaren.

På stranden så här års här i Gran Canaria är det fullt av turister. Men och det är också här som säljare från olika timeshareföretag har samlats för att locka till sig turister att teckna avtal med.

Med hjälp av exklusiva gåvor som de lovar att dela ut, det kan vara exempelvis surfplattor, kameror och kryssningar, så lockas många turister att hämta ut en gratisgåva. Villkoret är att de deltar i ett av företagens säljmöten.

Målet är att under säljmötet få turisterna att bli intresserade av att teckna ett flerårigt avtal om timeshare, alltså ett framtida hotellboende som ofta ska förskottsbetalas.  Timeshareföretagens svenska säljare på de stora stränderna på ön har skiftande metoder som de lockar med.   

– Alla som besöker oss får två biljetter till valfri utflykt och så får man ett litet gåvopaket, med handdukar, t-shirtar, kepsar och varsin flaska vin att ta med hem till hotellet, säger försäljaren.

Den europeiska konsumentorganisationen Konsument Europa har genom åren fått in ett stort antal anmälningar från svenskar om oseriösa timeshareföretag. Förra året fick man in 157 anmälningar, året innan 237 anmälningar. Och turister från fler länder är också drabbade, exempelvis i Norge och i Storbritannien, säger Jolanda Girzl på Konsument Europa.

– Även om ärendeantalet inte är många i antal så handlar om stora summor pengar för konsumenterna.

Jolanda Girzl på Konsument Europa hävdar att flera av företagens metoder är tvivelaktiga och i vissa delar till och med olaglig, då säljarna hävdar att köp av timeshareboende är investeringar.

– Man får inte locka konsumenterna och ha det som marknadsföring att det här är ett investeringsobjekt. Och det skrev man in i lagen.  Att locka och sälja som en investering gör att konsumenten får intryck av de här pengarna får jag tillbaks, för att det här är ju en bra investering som kommer att löna sig, säger hon.

– Det är ju inte fallet enligt våra erfarenheter. Och det har ju varit många problem med de här timeshare, och det var därför som det också kom det här skyddet om att man inte ska locka och sälja som en investeringsobjekt för konsumenten, säger Jolanda Girzl.

Den som tecknar ett kontrakt om ett timeshare-boende låser sig för flera år framöver. Den samlade kostnaden blir minst 40 000 och i vissa fall hundratusentals kronor, enligt Konsument Europa.

Ragnar Wiik på Konsument Europa i Norge säger att försäljarna är mycket skickliga på att övertala turister att teckna såna här avtal, som för många blir bindande. Och säljmetoderna som används är väldigt effektiva.

– De metoder som används vid försäljningar är väldigt effektiva. Det är duktiga till att sälja och övertala konsumenterna att ingå dessa avtal, säger Ragnar Wiik.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".