De rödmarkerade bitarna ska bytas ut, men ligger ännu kvar. Foto: Ivan Garcia/Sveriges Radio

Dålig kunskap om dödsfall på tågspår

"Du vet att du kan inte styra undan"
1:50 min

Antalet självmord på järnvägen ökade under andra halvan av den senaste tioårsperioden, från 304 registrerade fall mellan 2003 och 2007, till 344 fall mellan 2008 och 2012.

Men det kan vara ännu fler som väljer järnvägen för att ta livet av sig, statistiken kring dödsfall på järnvägen är inte helt tillförlitlig och det är ett problem, säger Per-Åke Vikman, avdelningschef på myndigheten Trafikanalys.

– Bedömningen om en järnvägsolycka är ett självmord eller inte, baseras på den polisbedömning som görs i samband med olyckan. Om det inte finns väldigt klara bevis på att det faktiskt var ett självmord, så klassas händelsen som en olycka, säger Per-Åke Vikman.

Under de senaste tio åren har det skett i genomsnitt 67 självmord per år på järnvägen, till det kommer personer som dör i olyckshändelser med tåg, i genomsnitt 22 per år. Men statistiken över händelser med dödlig utgång vid järnvägen är alltså inte tillförlitlig, det finns ett mörkertal. Människor i och nära spåren skapar stark stress för de som kör tågen. Så här berättar lokföraren Peter i P1 Dokumentären Människor i spåren i eftermiddag:

– Du vet att du kan inte styra undan. Och att du har gjort allting vad du kunde gjort. Så kan det bli så att man skriker ut i hytten: nej, nej, nej, för helvete, nej inte nu för sjutton... Och sen smäller det, säger Peter.

För varje händelse som lett till dödsfall på väg har Trafikverket i uppdrag att göra en djupstudie, där man undersöker alla faktorer: vägen, fordonet och människan och erfarenheterna av varje händelse ligger sedan till grund för trafiksäkerhetsarbetet. Men Trafikverket har inte samma uppdrag när det gäller spårbunden trafik. Staten borde lägga samma resurser på att undersöka händelser då någon dör, oavsett var i trafiksystemet det sker, det är viktigt för det förebyggande arbetet, säger man på Trafikanalys.

– Vi skulle ha det bästa beslutsunderlaget för åtgärder både i väg och järnväg om vi hade jämförbara material. Det betyder att vi ser att det vore bäst att göra de djupstudier som görs på vägtrafiksidan även på bantrafiksidan, säger Per-Åke Vikman.

Relaterat

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".