Vings flyg på väg till Teneriffa. Foto: Lars Pehrson / Scanpix.

Minskat intresse för klimatkompensation

"Ett billigt sätt att köpa sig ett samvete"
2:19 min

Under sportlovsveckorna passar många på ett resa bort till värmen. För några år sedan kom möjligheten att klimatkompensera för sina flygresor - men intresset för det har dalat och i dag är det få som väljer att göra det.

Två resenärer som aldrig klimatkompenserat sina flygresor är Sabina Gård och Caj Skoglund som Ekot möter på Stockholms centralstation.

– Tyvärr, jag tänker inte på det. Det var några år sedan det var på tapeten men nu är det ingen som snackar om det, säger Sabina Gård som reser från Centralstation i Stockholm.

Vet du om den flygresan du tar nu är klimatkompenserad?

– Nej det är den inte och det skulle jag inte göra om jag hade möjlighet till det heller. Det är ett billigt sätt att köpa sig ett samvete, säger Caj Skoglund som är på väg till Arlanda från Stockholms centralstation.

Runt 2007 började möjligheten att klimatkompensera för flygresor att dyka upp. Genom att betala en extra summa pengar när man bokar sin flygbiljett kan man kompensera för det koldioxidutsläpp som resan innebär genom att skänka pengar till miljöfrämjande projekt som till exempel trädplantering. Men intresset för att klimatkompensera flygresor är litet och det har minskat, uppger både Naturskyddsföreningen och flygbolag och researrangörer som Ekot kontaktat.

Apollo och Ving är två researrangörer som tillsammans flyger runt en miljon svenskar årligen på olika semesterresor runt om i världen. Av deras resenärer är det bara en procent som väljer att klimatkompensera för sin flygresa. Kajsa Moström, som är informationschef på Apollo, tror att det finns flera skäl till att så få väljer att göra det.

– Jag tror att man känner sig lite frågande inför vad det innebär och vad det ger för effekt. Jag tror också att man som konsument tänker att det här inte är ett ansvar som jag ska ta utan som företaget ska ta. Sedan tror jag även att man tycker att man gör så pass mycket klimatsmarta val i sin vardag som att ta bussen eller cykla till jobbet eller köpa ekologisk mjölk. När det då är dags för semesterresan vill man unna sig och tycker att man är värd det och man inte ha dåligt klimatsamvete, säger Kajsa Moström.

En flygresa tillexempel till Thailand släpper ut 2,5 ton koldioxid, vilket motsvarar en persons totala bilresor på ett år. Naturskyddsföreningen är en av dem som inte tycker att klimatkompensation är ett bra alternativ. De skulle hellre se en koldioxidskatt på flygbränsle liknande den som i dag finns på bilbränsle, vilket skulle innebära att en familj på fyra personer skulle betala runt 10 000 kronor mer för sin Thailandsresa.

– Det är väl också ett hyckleri för ibland hör man människor som är så miljövänliga men som gärna åker till Thailand till exempel på semester och då tycker jag det blir lite hyckleri över det hela, säger Caj Skoglund.

– En del resor är ju så himla billiga och när det är så billigt så är det ju något annat som får ta stryk, säger Sabina Gård.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".