1 av 2
Cornelia Webb i London med sina smycken. Foto: Staffan Sonning/Sveriges Radio.
2 av 2
Stort intresse, säger Jonas Bladmo, från Whyred. Foto: Staffan Sonning/Sveriges Radio.

Svenskt modeunder i London

"Det finns ett väldigt stort intresse".
1:27 min

Modeveckan i London - London Fashion Week - är i gång. En rad svenska designers finns på plats för att försöka medverka till att svenskt mode fortsätter att växa som exportprodukt.

– Det känns som att det finns ett väldigt stort intresse. Att man gillar den skandinaviska formen och enkelheten, säger Jonas Bladmo som är chefsdesigner på klädvarumärket Whyred. 

Jag träffar honom bland skandinaviska designers i en gammal vacker engelsk byggnad, lämpligt nog inte långt från London School of Economics.

Svenskt mode och design är en hyggligt stor exportindustri. Enligt en rapport från textilhögskolan i Borås, står export av kläder och skor för två procent av det svenska exportvärdet. Det kanske inte låter så mycket, men det är en större andel av exporten än vad pappersmassan står för, konstaterar rapporten.

Men modet ingår bland de kulturella och kreativa näringar som regeringen vill stödja i ambitionen att öka den svenska exporten. Därför är business Sweden och den svenska  ambassaden bakom satsningen. London är en bra arena, tycker Jonas Bladmo. 

– Paris är viktigt så klart, lite mer lyxigt. Det finns en råhet i London och en ruffhet, gatan kan man tycka, och det passar oss. Hela vårt varumärke har inspirerats mycket av modskulturen och det brittiska, så för oss är det en jätteviktig marknad, säger Jonas Bladmo.

I rummet mitt emot Jonas Bladmo och hans kläder, träffar jag Cornelia Webb. Hon finns på plats med sina smycken under eget namn. Hon var på plats också i fjol. Resultatet blev en del order att bygga vidare på, säger hon. Och det har därefter gett följdeffekter.

– Vi har också fått kontakt med folk som inte var på plats då, men ändå har visat intresse. Så det ger en ökad varumärkeskännedom. Vi har kommit upp på kundernas radar, säger Cornelia Webb.

Jag frågar henne om mode och design är på väg att bli en motsvarighet till det berömda svenska musikundret.

– Nej jag tror tyvärr inte vi är där ännu. Musikindustrin är ledande i siffror också, och det är vi inom modet inte ännu, säger Cornelia Webb.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".