Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Trafikverkets medarbetare: Stor risk för dödliga tågolyckor

Publicerat fredag 21 februari 2014 kl 03.00
"Vi låtsas göra kraftfulla satsningar"
(2:07 min)
I januari spårade ett godståg ur mellan Stuvsta och Huddinge. Två av fyra spår sattes ur trafik och närmare 650 sliprar och en spårväxel förstördes. Foto: Anders Wiklund / TT

Trafikverkets egna medarbetare har länge slagit larm om riskerna för tågurspårningar på grund av eftersatt underhåll på järnvägen utan att få någon respons från ledningen. Flera är rädda att tåg med passagerare kan spåra ur om inget radikalt görs.

Att underhållet av järnvägen är eftersatt, det säger både regeringen, oppositionen, Trafikverket och facket. Men hur allvarligt det är, alltså hur stora riskerna är för urspårningar, där råder det delade meningar.

Trafikverkets ansvariga har gång på gång försäkrat att läget är under kontroll och att verket arbetar hårt för att hinna ikapp efter många år av slappt underhåll. Men nu kommer alltså varningarna inifrån Trafikverket, från anställda som jobbar nära underhållsverksamheten.

Ekot har pratat med flera av dem, men ingen ville ställa upp på bandade intervjuer. Vi har också läst delar av en intern chatt inom Trafikverket, som också den visar på en växande oro och frustration bland medarbetarna. Här är några citat från det vi hört och läst:

"Vi har i flera år gett ledningen underlag som visar den mycket oroliga utvecklingen av dramatiskt ökande antal C-fel och urspårningsfarliga fel ... Men vi har inte fått nån respons"

"Vi känner en stor frustration och har oroat oss för att den negativa utvecklingen pekar mot fatala urspårningar".

"Flera banor borde utmattningssjukskrivas en tid. Då kan vi i lugn och ro ge dem den vård och omsorg de behöver. Det är märkligt att vi tillåter ökad tågtrafik på banor som inte pallar för trafiktrycket"

"Vi borde byta ut gamla spårväxlar, de som strular, de är den känsligaste komponenten i systemet ... Vi byter ut cirka 100 om året, men vi borde byta ut fyra gånger fler ... Hur ska vi annars ha "kommit ikapp" om 7-10 år, som ledningen säger?"

"Vi är så dåliga på att ställa kompetenskrav på entreprenörerna att det går tekniker på spåren som inte vet hur man fixar felen, inte ens när felen innebär risk för urspårning"

"Vi låtsas göra kraftfulla satsningar på järnvägsunderhållet, men det är inte sant"

Trafikverkets generaldirektör Gunnar Malm hänvisar till statistiken: det har blivit färre urspårningar i den svenska järnvägen de senaste 20 åren, säger han. Men Malm säger också att han tar medarbetarnas oro på stort allvar och kommer nu att undersöka de saker som kommer upp här.

– Om det finns varningar och uppgifter om såna här saker som inte har nått fram, så det är klart att jag ser allvarligt på det. Och då gäller det för mig bara att försöka fånga upp den typen av uppgifter.

Men är du själv orolig för att det ska ske en urspårning där människor skadas?

– Nej, jag är inte orolig. Jag åker ganska mycket tåg själv. Det är säkert att åka tåg. Vi har en av de säkraste järnvägarna i Europa när jag tittar på statistiken, säger Gunnar Malm.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".