Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Järnvägen underhålls av dåligt utbildade personer

"Nivån på frågorna är mer på gymnasienivå"
1:49 min
I januari spårade ett godståg ur mellan Stuvsta och Huddinge. Två av fyra spår sattes ur trafik och närmare 650 sliprar och en spårväxel förstördes. Foto: Anders Wiklund / TT

Per Corshammar, som undervisar aktiva järnvägstekniker från underhållsbolagen, bekräftar bilden av att de som ska laga de svenska järnvägsspåren saknar tillräcklig kompetens.

Grafik: Så mår den svenska järnvägen

Medarbetare på Trafikverket har länge slagit larm för ledningen om risken med tågurspårningar. Bland annat har de märkt att en del av de som ska laga spåren saknar tillräcklig kompetens.  

Det bekräftas av banläraren Per Corshammar som märker problemet på elevernas frågor.

– Nivån på frågorna är mer på gymnasienivå än på högre teknisk nivå, det visar att man befinner sig på en lägre nivå men utför ett arbete som kräver mer utbildning, säger han.

Problemen för järnvägen fortsätter. Senast i tisdags drabbades trafiken mellan Stockholm och Göteborg efter ett elfel.

Trafikverket har varit utsatt för hård kritik för det eftersatta underhållet. Och kritiken kommer nu även från de egna medarbetarna.

Flera som Ekot talat med, men som inte vågar höras i radio, berättar om en ledning som länge struntat i deras varningar.

– Vi känner stor frustration och är oroliga över en utveckling som pekar mot dödliga urspårningar, säger en av dem.

– Banorna är utmattade och måste sjukskrivas, säger en annan.

Flera säger att verket är för dåligt på att ställa kompetenskrav på underhållsentreprenörerna.

– Bekymret är att kunskapsnivån sjunker, dels på att Trafikverket har relativt hög personalomsättning. Sedan är entreprenörerna drabbade av stora pensionsavgångar, säger Per Corshammar som i flera år jobbat som lärare i järnvägsteknik bland annat på Trafikverkets Järnvägskola i Ängelholm.

Han tror att en annan viktig förklaring till den minskande kompetensen är kraven på lönsamhet:

– Trafikverket köper upp till lägsta pris, det innebär att kompetensen inte blir den högsta eller bästa, säger Per Corshammar.

Entreprenörerna själva, såsom Infranord och Strukton, känner inte igen bilden av dålig kompetens hos de egna teknikerna.

Och Trafikverkets generaldirektör Gunnar Malm säger att han inte hört talas om kompetensbrist tidigare:

– Det här är inget som förts fram till men, men det är en uppgift som det finns det finns anledning att kontrollera, säger Gunnar Malm.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".