Japanska höghastighetståg är förebilden för tågmodellen. Foto: AFP

170 miljarder för höghastighetståg

"Motsvarar kostnader för social omsorg under tre år"
2:13 min

Kostnaden för att bygga en stambana för höghastighetståg från Stockholm till Göteborg och Malmö skulle landa på omkring 170 miljarder, enligt preliminära siffror.

Det är Trafikverket som redovisar siffrorna för regeringen nästa vecka.  Samhällsvinsterna i kronor räknat skulle däremot hamna strax under det beloppet säger Trafikverkets generaldirektör Gunnar Malm.

-- Vi tror väl att det skulle kunna ligga då någonstans i storleksordningen 160 miljarder.

Och om man jämför det med investeringskostnaderna då?

– Det är ungefär 170 miljarder, med en sannolikhet att de inte ska överskridas. Och då räknar vi hela investeringskostnaderna, inte tågen då.

Japanska höghastighetståget Shinkansen rullar in på en perrong i Tokyo. Tågmodellen är en förebild för framtida svenska höghastighetståg som kanske kan bli verklighet om 15-20 år. Shinkansen rusar fram med en slående punktlighet uppemot 300 kilometer i timmen.

Prislappen på 170 miljarder för något liknande i Sverige motsvarar statens kostnader för social omsorg och hälso- och sjukvård under tre år. Men trots möjliga tids- miljö- och andra samhällsvinster för dessa supertåg. Skulle inte vinsterna bli större än själva investeringen. Men satsningen på de kan ändå bli försvarbar säger Gunnar Malm.

-- Det här är ju en del i ett beslutsunderlag. Och det är just det vi håller på att plocka fram just nu. Och det här ska vi lämna över sedan till politiken när vi blir klara nästa vecka och så är det de som fattar beslut.

En osäkerhetsfaktor är naturligtvis hur många resenärer som skulle välja höghastighetstågen och var biljettpriserna skulle kunna hamna. Enligt Trafikverkets preliminära siffror skulle tågresandet på en sträcka som Stockholm-Malmö med höghastighetståg kunna öka med 60 procent till 2030. Med mer ordinära spår och tåg stannar ökningen vid 30 procent. Lars Lindberg är teknisk chef på SJ.

-- Det japanska Shinkansensystemet är en sammanhållen enhet som har haft de mest fantastiska driftsresultaten. Utmaningen för oss i Sverige är ju att hitta lösningar som är så nära de japanska, vad gäller resultat, som möjligt. Och vi är ju ett litet land och Japan ett väldigt tättbefolkat land så det är ju väldigt viktigt att vi räknar rätt och att vi gör rätt.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".