1 av 4
Foto: Maria Repitsch/Sveriges Radio
2 av 4
Trafikkontroll på länsväg 265. Foto: Maria Repitsch/Sveriges Radio.
3 av 4
Patrik Värlander, trafikpolis i Stockholm. Foto: Maria Repitsch/Sveriges Radio.
4 av 4
Anders Arvidsson, poliskommissarie vid Rikspolisstyrelsen, RPS, med ansvar för yrkestrafikfrågor. Foto: Maria Repitsch/Sveriges Radio.

Många EU-förare bryter mot regler

"Kör för snabbt"
2:22 min

Tusentals europeiska yrkesförare bryter dagligen mot trafikreglerna.

Det visar den europeiska trafikpolisens samlade kontroller i 29 europeiska länder.

Polisen är självkritisk och säger att man gör för få kontroller. Många yrkesförare som är pressade av sina arbetsgivare och kör därför både trötta och i allt för höga hastigheter. Man chansar.

Ekot var med en av trafikpolisens årliga EU-kontroller av lastbilar  - här hemma i Sverige.

– Det vi kontrollerar i dag är kör och vila och det har ju att göra med konkurens. Det är också för chaufförernas skull, att de inte ska jobba för länge och att branschen ska sköta sig.

Här på länsväg 265 står trafikpolis Patrik Värlander. I dag kontrollerar man yrkestrafik som kör mellan länder i Europa. Lastbilarar som väger över 3,5 ton.

Kontrollen är en samlad insats av trafikpolisen i alla medlemsländer i Europa,  förklarar Anders Arvidsson, poliskommissarie vid Rikspolisstyrelsen, som ansvar för den svenska kontrollen.

– De vanligaste problemen är att man kör i för höga hastigheter, man kör för länge, man bryter mot kör- och vilotider. Man är inte riktigt utvilad som förare vilket gör att man reagerar sämre i samband med olika situationer. Det innebär att det är stora faror i samband med kraftig inbromsning, någoting som gör att olyckor inträffar istället.

Trafikpolis Patrik Värlander ser många hårt pressade yrkesförare. Han pekar på petflaskor som ligger längs med vägkanten, de är fyllda med urin och det tyder på att förarna sköter sina toalettbehov medan de kör, och sedan kastar ut flaskorna i farten.

Förarna hoppar över raster, de kör i höga hastigheter och de som kommer körande här på länsväg 265 ska hinna med kvällsfärjan till Finland, där nya arbetsuppgifter väntar.

– Ekvationen går inte ihop. Åkerierna vill att de ska göra så mycket som möjligt, på så lite tid som möjligt. Det klart att vi förstår att chaufförerna har press på sig från åkerierna, men vi måste vara där och säga stopp, det här är inte ok.

För drygt tre månader sedan gjordes den förra EU-kontrollen av lastbilar. Då kontrollerades 147 000 lastbilar under en vecka. 3 000 lastbilar fick körförbud. 21 000 chaufförerna körde för fort och en andel av de förlorade körkortet.

443 yrkesförare som var drog- eller alkoholpåverkade. Av dem ertappades sju personer i Sverige.

– Men trots att trafikpolisen kraftsamlar för att få bukt på dem som kör olagligt. så kunde mycket mer göras, säger Anders Arvidsson, vid Rikspolisstyrelsen.

– Svagheterna är väl i sådana fall att det inte är tillräckligt ofta kontroll, att man blir stoppad tillräckligt ofta så att man känner att man är övervakad, vilket gör att man chansar och struntar i reglerna.

Resultatet från den svenska kontrollen i 7 - 13 oktober 2013:

948 fordon kontrollerades
7 st rattfylla
147 st. hastighetsöverträdelser, varav 5 blev av med körkortet.
234 st. bröt mot kör och vilotiderna.
52 st hade brister i färskrivaren.
64 st brister i däcksutrustningen.
67 st dåliga bromsar.
377 st. Brister i koppling/ belysning.
45 överskred max vikt/ var överlastade.
25 st. Löst eller dåligt förankrad last.
36 st blev hindrade att åka från platsen.
1 st. Utländska bil olaga yrkesmässig trafik.
1 hade ett tillstånd som upphört.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".