Foto: Maja Suslin/TT

Köpcentrums läge viktigt för miljön

Avlägsna köpcentrum ger bilberoende
1:15 min

Att bygga köpcentrum långt utanför stadskärnan leder till mer bilåkande och högre utsläpp av koldioxid. Det sägs i en ny studie, som gjorts av Handelns utvecklingsråd i samarbete med Dalarnas högskola. Professor Niklas Rudholm, som hållit i studien, tycker att kommunerna måste bli bättre på att planera var köpcentrum läggs.

– Det är ju tydligt att externhandel,  lokala lokaliseringar, ger upphov till en ökad miljöbelastning. Den ökade miljöbelastningen måste då vägas mot att man vid externa handelsplatser ofta kan handla till ett lägre pris och till ett bättre sortiment.

Forskarna fäste en gps på 258 bilar i Borlänge-trakten och räknade därefter  ut hur mycket koldioxid bilarna släppte ut på väg till och från olika köpcentrum.

Resultatet visade att om konsumenterna valt att köra till köpcentrumet längst bort istället för det närmare stadskärnan, skulle utsläppen av koldioxid öka med ungefär två tredjedelar eller 60 procent.

Enligt studien skulle kommunerna istället kunna minska koldioxidutsläppen med så mycket som lite drygt en femtedel, om de började placera köpcentrum i de för miljön bästa lägena. 

Jonas Eliasson vid Kungliga Tekniska Högskolan KTH i Stockholm anser att det här resonemanget inte visar hela problemet, utan missar andra effekter av köpcentrum utanför stadskärnan.

– Bara resorna till köpcentrumen är ett problem i sig Men det bygger också upp ett samhälle där det är allt mera nödvändigt att äga bil och kanske till och med flera bilar per hushåll. Och när man väl äger bil så organiserar man sitt liv på ett sätt som gör att man använder bilen, så man får liksom en effekt i flera led och därför är det viktigt att komma tillrätta med den här tendensen.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".