Urspårat tåg Foto: Johan Nilsson / TT

"Trafikverket satsar för lite på att förebygga fel"

Blir längre stopp och större störningar
2:20 min

Trafikverket bidrar till att trafikstörningarna på järnvägen blir onödigt stora, eftersom myndigheten satsar för lite på att förebygga fel på spåret, det säger järnvägsexperten på KTH, Oscar Fröidh.

Riksrevisionen har i en granskning visat att verkets kontrakt med entreprenörerna lågprioriterar det förebyggande underhållet. Trafikverkets chef, Gunnar Malm, säger till Ekot att kontrakten med entreprenörerna sedan en tid tillbaka skrivs på ett annat sätt. Dessutom går nu mer och mer pengar till förebyggande underhåll, säger han.

– Idealet är ju tvärtom, att det förebyggande underhållet är det tunga. Att det är det man gör så att tågtrafiken fungerar enligt tidtabell. Felavhjälpande underhåll innebär att man reparerar något som har gått fel och då innebär det större trafikstörningar också. 

Ju mer förebyggande underhåll desto färre akututryckningar och desto billigare för skattebetalarna eftersom det akuta oftast kostar mer. Det förstår även Trafikverket som därför har satt upp som mål att prioritera det förebyggande framför det akuta.

Men myndighetens rutiner verkar gå i motsatt riktning.

Utredaren på riksrevisionen Monica Rupprecht Hjort, som har granskat tågförseningarna, har funnit att verkets kontrakt med underhållsentreprenörerna leder till mindre och inte till mera förebyggande underhåll.

– Kontrakten ger inte entreprenörerna tillräckligt starka incitament för att genomföra sådana här mer långsiktiga och angelägna underhållsåtgärder och det leder ju till en risk då att man väntar till det måste vidtas akuta åtgärder.

Trafikverket bidrar till längre stopp och större störningar på järnvägen också genom att vissa fel kräver en bedömning från en specialist från verket. Entreprenörernas tekniker, som oftast snabbt kommer till platsen, får inte sätta igång och fixa felet, utan måste vänta på specialistens bedömning.

Myndighetens generaldirektör Gunnar Malm säger till Ekot att kontrakten med entreprenörerna sedan en tid tillbaka och framöver skrivs annorlunda. Nu ska de stimulera det förebyggande framför det akuta underhållet.

– Dessutom går mer och mer pengar till det förebyggande nu, säger han.

Och vad gäller de längre trafikstoppen säger Gunnar Malm att det handlar om att göra jobbet bra.

– Man vill att när en sådan anmärkning kommer så ska man prata med en specialist på Trafikverket för att utvärdera vilken som är den bästa lösningen.

Det blir en bättre lösning trots att trafikstörningen kanske blir längre?

– Ja, jag kan inte se någon annan avsikt.

Relaterat

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".