Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Sveriges enda mobiltillverkare satsar på smarta telefoner

Publicerat tisdag 25 februari 2014 kl 07.32
Satsar på enkla mobiler
(1:54 min)
Jérôme Arnaud, vd på Doro, under mobilmässan i Barcelona 2013. Foto: Björn Ewenfeldt/TT.

Doro, som numera är Sveriges enda tillverkare av mobiltelefoner, försöker nu på allvar ta sig in på marknaden för smarta mobiltelefoner.

– Det har varit stort intresse, operatörerna är igång på den, retail är igång men det är en tuff marknad. Men det finns en stor målgrupp så en betydande marknadsandel inom smartphoneindustrin lär vi väl få inom ett år eller två, säger Johnny Dauvo, Nordenchef på Doro.

Vad är målet utanför Sverige och Norden?

– Jag tror att målet där är likriktat, låt oss säga att målgruppen är någonstans mellan 15 och 20 procent av den totala mobilförsäljningen. Får vi bara en liten del av försäljningen där så är det bra volymer, säger Johnny Doro.

Doro sålde förra året drygt 5 miljoner mobiltelefoner, hur många av den som var av den mer datorlika sorten, alltså smarta mobiler, vill man inte ge några siffror på.

I dagarna har Doro lanserat en ny smart mobil, som Johnny Davou kallar för företagets första riktiga smarta mobiltelefon. Precis som företagets andra telefoner är den främst inriktad på den som vill ha en enkel mobiltelefon.

Några siffror på hur många man har som mål att sälja vill Johnny Davou inte säga, men som exempel kan man säga att företaget ligger på femte plats över antalet sålda vanliga mobiltelefoner i Sverige.

En liten ledtråd kanske ändå är att Johnny Dovou säger att man vill ha en betydande andel av marknaden för smarta mobiltelefoner.

Sedan Ericsson sålde sin del av mobiltelefontillverkaren Sony Ericsson, är Doro enda tillverkare i landet, också baserade i Lund.

Hur har det då påverkat exempelvis möjligheten att få tag på personal, att Ericsson har dragit sig ut från branschen?

– Vi blir mer och mer intressanta när det gäller den typen av teknik. Jag kan inte säga att vi har svårt att få tag på personal. Det har varit lättare att få tag på nyckelpersonal de sista åren, säger Johnny Davou.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".