Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Lastbilar på Scania. Foto: Fredrik Persson/Scanpix

Jobboro om Scania blir tyskt

Det finns en stor oro bland svenska underleverantörer inom fordonsindustrin, att svenska underleverantörsföretag måste hitta nya kunder om Volkswagen tar över hela Scania.

Svenska underleverantörer är betydligt mindre än de tyska, och då blir det svårare för dem att konkurrera inom Volkswagen-familjen. 

Enligt Fredrik Sidahl, vd för branschorganisationen Fordonkomponentgruppen är svenska företag helt enkelt små.

– På sikt kan det betyda att du måste hitta helt nya kunder för ditt verkstadsföretag. Man kan tvingas hitta nya vägar, eller så finns det risk att de helt slås ut.

Den genomsnittliga omsättning för en svensk underleverantör är 50 miljoner per år. Det kan jämföras med Tyskland där samma slags företag har tio gånger så stor omsättning.

Fordonkomponentgruppen ser alltså en fara för de svenska företagen om Volkswagens bud på hela Scania går igenom. Men affären är ju långt ifrån klar.

Redan har till exempel en av de nuvarande svenska ägarna, Skandia Liv sagt nej till budet eftersom det anses vara för lågt och Fjärde AP-fonden är tveksam men har ännu inte riktigt bestämt sig.

Forskning- och utvecklingsverksamheten är koncentrerad i Södertälje och där arbetar cirka 2 900 personer. Scanias huvudkontor finns i Södertälje och där finns huvuddelen av de 5 300 som arbetar med bland annat administrativa uppgifter.

Scania är verksamt i ett hundratal länder och har ca 34 000 anställda, världen över. Nästan var tredjedel är anställd i Sverige och på huvudkontoret i Södertälje, där den så viktiga forskningen och utvecklingen ligger och sysselsätter 3 000 personer, enligt Scania själv.

Lars Holmqvist har varit vd för den europeiska branschorganisationen för underleverantörer, CLEPA, under många år och räknas som av de tyngsta branschexperterna i Sverige och han ser en fara för svenska jobb om affären går igenom.

– Forskning och utveckling är tunga saker som kräver resurser. Och man måste vara nära en produktion. Ska man bara ha det på ett ställe blir det ju antingen Södertälje eller München. Det finns en risk att det blir München på grund av att Södertälje ligger långt ifrån Europa. Vi har ett litet språk och en annan valuta.

Relaterat

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".