Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Det brinner i en industrilokal. Giftig rök sprider sig österut mot Giraffens köpcentrum. Alla som befinner sig i området bör bege sig därifrån. Boende i området uppmanas att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Kalmar.
(Publicerat idag kl 17.16)

Kritik mot Björklunds "ordning och reda" plan

Publicerat tisdag 25 februari 2014 kl 17.34
"Elevernas attityd är inte problemet"
(1:46 min)

Sveriges elevkårer är kritiska till utbildningsministerns hårdare tag mot elever som inte håller sig inom ramen för vad som beskrivs som "ordning och reda". 

Jan Björklund var inte nådig i sin kritik mot svenska skolelever i dag.

– Det handlar om bristande respekt för varandra, bristande respekt från eleverna till sina lärare, bristande respekt för att passa tider, bristande respekt för att ha med sig rätt prylar till lektionen man ska ha eller att vara förberedd på rätt sätt och bristande respekt i själva klassrummet.

Jan Björklund hänvisade till utredningar från Skolinspektionen, arbetsmiljömyndigheter och den internationella undersökningen PISA. De svenska skolresultaten kommer inte att bli bättre om det inte blir ordning och reda i skolorna, sa han.

Enligt PISA är den svenska klassrumssituationen ungefär som den var 2003. Den har inte blivit bättre och inte sämre. Utredaren Metta Fjelkner ska nu se om lärarna inte använder de befogenheter som finns, utvisning ur klassrum, kvarsittning och avstängning till exempel och hon ska föreslå nya befogenheter. Det är Jan Björklund öppen för att införa, sade han.

Ordföranden för Sveriges Elevkårer Mattias Hallberg tror att för täta, dåliga scheman är orsaken till en del försenad ankomst och skolk.

– Jag tycker att han ensidigt fokuserar på elevernas attityder som problemet. Jag tycker att det finns andra problem som skapar oordning och att det blir störigt på lektionerna i skolan.

Till exempel?

– Det är framför allt en ledarskapsfråga, det handlar om rektorernas och lärarnas ledarskap. Det avspeglar hur eleverna uppträder i skolan.

Mattias Hallberg tror inte att hårdare tag mot eleverna gör skolan bättre.

– Den vägen har ju Jan Björklund försökt tidigare, det har inte lett till några resultat. Jag tror snarare vi ska fokusera på att femton procent av eleverna säger att skolan har varit bortkastad tid. Det är grundproblemet, att skolan inte uppfattas som givande och det behöver vi ta tag i, säger Mattias Hallberg.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".