Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Sverige förebild för avreglering av järnvägar

Sverige började avreglera för 25 år sedan
2:06 min

EU-parlamentet röstade i går ner ett förslag som skulle underlätta avregleringen av den europeiska järnvägen. EU-kommissionen lyfter fram Sverige som en förebild när det gäller att avreglera järnvägen.

– Vi har gått väldigt långt i avreglering- och konkurrensupphandling. Tyskland var först ut att öppna för konkurrens på spåren, säger ekonomiprofessor Jan-Erik Nilsson.

Sverige startade avregleringen av järnvägen för 25 år sedan. Fortfarande körs mycket av trafiken av statliga SJ och mer än hälften av underhållet står statliga InfraNord för.

Men de har fått tuff konkurrens från ett 30-tal tågoperatörer och en handfull underhållsentreprenörer.

90 procent av järnvägen i EU är fortfarande i händerna på det offentliga. Och förra året föreslog EU-kommissionen att man ska påskynda processen med att få in privata aktörer. 

Men i går röstade EU-parlamentet ner den del av kommissionens järnvägspaket som handlade om att öppna upp järnvägsmarknaden.

I sitt förslag hade kommissionen lyft fram Sverige och Storbritannien som förebilder, de har helt liberaliserat sina marknader, skrev kommissionen.

En fråga som alla ställt sig är ”har det blivit bättre eller sämre sedan staten blev av med järnvägsmonopolet”. En studie 2009 visade att kostnaderna för underhåll hade minskat.

– Det är inte lätt att nå några säkra slutsatser. Men en avhandling för några år sedan visade på kostnadsbesparingar på 20 procent. Det finns en uppgift om att antalet fel har minskat under 2000-talet, säger Jan-Erik Nilsson.

Fast det här var uppgifter fram till 2009. De nästfarligaste felen, de så kallade C-felen, har sedan dess ökat varje år, enligt Trafikverket.

Jan-Erik Nilssons kollega på KTH, järnvägsforskaren Oscar Fröidh, säger att en avreglerad marknad kräver mer planering, men att den som äger systemet inte verkar spela en avgörande roll.

– Det är svårt att se att en viss modell är ensamt avgörande.

Relaterat

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".