Skattehöjning på alkohol möts med prissänkning

"Sänker trots lägre vinstmarginal"
2:26 min

Regeringens alkoholskattehöjning som infördes vid årsskiftet för att minska konsumtionen, trotsas nu av alkoholbranschen. Från och med idag sänks priset på tusentals produkter på Systembolaget, för att företagen ska kunna sälja alkoholen till samma pris som innan årsskiftet.

Emil Sallnäs är vd för Giertz vinimport, som idag prissänker ett 30 tal av sina viner på Systembolaget:

- - Vi återställer våra priser till samma priser som vi hade innan 1 januari. I vissa fall gör vi det tillsammans med våra producenter i andra fall är det vi som drar ner vår marginal och ser att vi troligtvis kommer att sälja fler flaskor om en flaska kostar 69 istället för 71 kronor.

Emil Sallsnäs och många andra sänker sina vinpriser till Systembolaget för att inte minska sin försäljning. Men avsikten med skattehöjningen var den motsatta, enligt finansminister Anders Borg.

– Jag tror att alkoholskatten ska höjas då och då. Det är skadligt med alkohol och då bör man höja den så mycket som det går. Det faller under den här kloka devisen att det är bättre att arbeta än att supa, sa Anders Borg i september förra året.

Efter beskedet om en skattehöjning i höstas så har den samlade branschen oroats över höjningens effekter, visar en rundringning Ekot har gjort. Flera producenter och leverantörer väljer nu att prissänka sin produkter till Systembolaget, så att konsumentpriset blir samma som innan skattehöjningen. Att man valt att göra det idag beror på att idag är ett av dom två tillfällena på året då prisändringar tillåts.

Andreas Ståhl är vd för vinimportören PrimeWinegroup och han prissänker ett 20-tal av sina viner:

– Då vill vi tillsammans med producenter hitta tillbaka till den kundkretsen. Så därför korrigerar vi vissa av våra produkter nedåt med en eller två kronor.

En eller två kronors prisförändring kan låta obetydligt. Men branschen gör en annan bedömning. De anser att om ett pris slutar på en nia, så är det bättre för försäljningen än ett pris som slutar på en etta.

Viner som tidigare kostade 69, 79, 89 eller 99 kronor, kostar efter skattehöjningen 71, 81, 91 eller 101 kronor. Det gör att företag som fått motsvarande prisändringar har valt att prissänka, trots att det innebär lägre vinstmarginal, konstaterar Lennart Agén, presschef på Systembolaget.

– Tjugofem procent av alla artiklar kommer att få ett mycket lägre pris. Merparten av dem kommer i princip gå tillbaka att gå tillbaka till det pris det man hade innan alkoholskattehöjningen 1 januari.

– Är det bra eller dåligt för Systembolaget?

– Vi får se om det här påverkar försäljningen, det är för tidigt att säga, säger Lennart Agén.

Relaterat

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".