Premie ska locka fler ämneslärare

"Kan man locka fler kan man välja ut de bästa"
2:11 min

Studenter som tar examen som ämneslärare i matematik, fysik, kemi, biologi och teknik ska belönas med en premie på 25 000 kronor per ämne, föreslår regeringen.

Johan Myrsmeden går första året på Kungliga tekniska högskolan på programmet Civilingenjör och lärare inom matematik och teknik. Han är skeptisk till om detta verkligen är rätt sätt att locka fler till yrket

– Någonting inom mig säger väl att man kanske inte ska behöva locka med pengar för att få personer att söka utbildningen. Det ska ändå vara intresset för att lära ut som ska vara anledningen till att man väljer en sån här utbildning.

Skulle regeringens förslag om en examenspremie gå igenom skulle Johan Myrsmeden få 50 000 kr när han tar sin examen. Han utbildar sig till lärare inom teknik och matematik som är två av de ämnen som skulle ge en premie på 25 000 kr per student och ämne.

Regeringens förslag är alltså en premie på upp till 75 000 kr för de som väljer att utbilda sig till ämneslärare inom matematik, fysik, kemi, biologi och teknik. På så sätt vill regeringen locka fler till dessa ämnen, eftersom det idag är brist på lärare inom matematik och NO. Det skriver utbilningsminister Jan Björklund på DN Debatt. Lärarförbundets ordförande Eva-Lis Sirén tror inte att detta är rätt sätt att få fler att välja dessa utbildningar.

– 25 000 kr är någonting som en civilingenjör tjänar ihop på några månader. Det här är ju människor som kan räkna och ska dessa kunna lockas till yrket så måste lönerna upp och det måste ske varje månad.

Utbildningsminister Jan Björklund tror att premien kommer att få effekt och framför allt så tror han att den kommer att locka de som står och tvekar kring vilken ämnesinriktning de ska välja.

– Jag tror inte att någon söker till fem års lärarutbildning bara för att få premien utan effekten blir att fler väljer de här ämnena och det är det vi är ute efter.

Men är det här ett sätt att locka rätt personer och de bästa lärarna? 

– Det här är ett sätt att locka fler personer och om man kan locka fler så kan man välja ut de bästa, säger utbildningsminister Jan Björklund.

Miljöpartiets språkrör Gustav Fridolin tycker att förslaget är en allt för liten åtgärd för ett så stort problem.

– Om man inte samtidigt tar tag i att höja lärares löner, ser till att anställa fler i skolan så att lärare får ägna sin tid till att vara lärare och att man förbättrar lärarnas arbetsmiljö, så blir det bara plåster på ett djupt sår. Men det är klart att plåster är ju bättre än inget.

Samtidigt vill regeringen utöka antalet utbildningsplatser för matematik- och NO-lärare och bilda ett så kallat snabbspår för forskare som vill vidareutbilda sig till lektorer.

Tove Sernrot tove.sernrot@sverigesradio.se

Relaterat

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".