För att avlasta järnvägsnätet med södra och västra stambanan vill regeringen bygga två nya banor för snabbtåg. Foto: Tommy Fredriksson/Sveriges Radio

"Ny stambana för snabbtåg samhällsekonomiskt lönsam"

"De stora delarna är restidsvinster"
1:08 min

I dag lämnade Trafikverket över en rapport till regeringen om förutsättningarna för att bygga höghastighetsjärnväg på sträckan Stockholm-Göteborg-Malmö.

En sådan utbyggnad skulle kosta mellan 110 och 170 miljarder kronor, men trots de stora beloppen skulle investeringen vara samhällsekonomiskt lönsam, enligt Trafikverket.

– De stora delarna är restidsvinster och liknande saker, det är det som slår igenom hårdast i kalkylerna, säger Trafikverkets generaldirektör, Gunnar Malm.

Med Jönköping som knutpunkt skulle höghastighetsjärnvägen binda ihop Stockholm, Göteborg och Malmö, och förkorta restiden mellan städerna avsevärt. Ett direkttåg, som beräknas hålla en hastighet mellan 250 och 320 kilometer i timmen, skulle kunna klara av sträckan Stockholm-Göteborg på strax under två timmar.

Om höghastighetsjärnvägen får grönt ljus rör det sig om den överlägset största infrastruktursatsningen i modern tid i Sverige. Men även om politikerna bestämmer sig för en utbyggnad av järnvägen, kommer det att dröja innan den är på plats.

Faktiskt kan det ta upp till ett decennium innan spaden överhuvudtaget sätts i marken.

– Det finns ju delar som inte är speciellt utbyggda, exempelvis Jönköping ner till Malmö och det tar kanske mellan fem till tio år innan man har en fullständigt fysisk planering klar. 

Hur ska det här finansieras?

– Vi föreslår att man ska kunna ta ut betydligt högre banavgifter, men vi behöver också medfinansiering från kommuner och regioner, säger Trafikverkets generaldirektör Gunnar Malm.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".