Mobilanvändning i bilen kan bli dyrt

2:25 min

Den första december förra året skärptes reglerna för att använda mobiltelefon vid bilkörning. Och nu, fyra månader senare har en praxis för hur höga böterna ska vara satts.

– De som döms får betala penningböter som ligger på mellan 1 500 och 2 000 kronor. Vi har inte gjort någon prognos över hur många ärenden vi förväntas få in, så vi får de ärenden vi får av polisen, säger Annika Jonasson som är kammaråklagare i Karlskrona.

Reglerna som trädde i kraft den första december innebär inte ett generellt förbud mot att prata i telefonen medan man kör. Det märks inte minst vid en av Stockholms mest trafikerade gator. Under en kort observation pratar föraren i var sjätte bil som passerar i sina telefonlurar samtidigt som de kör.

En av dem som ibland gör det är Mats Corneliusson från Stockholm.

– Om jag bara åker en kort sträcka så kanske jag inte har satt i handsfree. Om jag kör längre så gör jag det, säger han.

Du känner inte att det påverkar din bilkörning?

– Kan det göra.

Och ändå kör du utan?

– Ja. Jag försöker gå över att gå över till handsfree allt mer, säger Mats Corneliusson.

Reglerna som kritiserades från flera håll innan införandet för att vara för luddiga, säger att förare får ägna sig åt använde av mobiltelefon och annan kommunikationsutrustning endast om det inte inverkar menligt på framförandet av fordonet.

Jacob Sjönander från Lidingö utanför Stockholm tycker att det är bra med hårda regler kring mobil i bilen.

– Konstigt att det inte skett tidigare. Många andra länder har ju haft det här länge och jag tror att det är bra för trafiksäkerheten. Man blir väldigt distraherad och jag tror att det är många som gör det, säger Jacob Sjönander.

Och det kan mycket väl bli så att det blir ännu mer reglerat. För ett par veckor sedan gick oppositionspartierna ihop i Riskdagen och krävde att regeringen utarbetar en skarpare lagstiftning i frågan, men regeringen vill avvakta och se hur de nuvarande reglerna fungerar.

Kammaråklagaren Annika Jonasson tror att det är för tidigt att dra några slutsatser kring hur reglerna fungerat.

– Vad som är menligt är en bedömning från fall till fall. Tanken med förbudet har ju varit att motverka trafikfarliga situationer. Vad lagstiftningen har fått för effekt är lite för tidigt att säga, men man kan hoppas att det leder till att bilförare blir mer medvetna om den här lagstiftningen och blir mer försiktiga, säger Annika Jonasson.

Fråga
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista