Betyg från fjärde klass får blandat mottagande

1:55 min

Regeringens förslag att betygen ska sättas redan i fjärde klass i stället för som i dag, från och med sexan, får både ris och ros.

Fjärdeklassaren Johan Franzén tycker att tidiga betyg har både för och nackdelar.

– Det skulle vara bra för då börjar man skärpa sig och ta skolan på allvar tidigt. Fast på ett sätt kan det vara krävande också.

Skulle det vara stressande?

– Ja, det skulle det vara, säger Johan Franzén.

Regeringen presenterade i dag flera skolförslag. Bland annat ska de nationella proven rättas externt och mål för läskunnighet införas i första klass.

Men mest debatt skapar förslaget att ge eleverna betyg ännu tidigare än idag, redan i fyran.

– Betyg ger en tydlig information till föräldrarna hur det går för deras barn i skolan. Men det ger också ett resultatfokus i skolarbetet, och det behövs, säger utbildningsminister Jan Björklund (FP).

Den som ska utreda hur det nya systemet ska införas är hjärnforskaren Martin Ingvar.

– Tidigt införande av betyg är ett sätt att påverka den här mer resultatinriktade kulturförändringen som jag anser är nödvändig för att få med sig alla på vagnen, säger han.

Men oppositionen är kritisk liksom ett av lärarfacken. Kritiken handlar dels om att eleverna inte blir hjälpta av tidigare betyg och dels om att skolan inte får nån ro med så många reformer på så kort tid.

Michael von Peltzer är mellanstadielärare på Hästhagskolan i Stockholm.

– Fyrorna är, tycker jag, alldeles för unga, många är inte där ännu. De behöver mera tid på sig. En stressfaktor till, en del har tufft att lära sig att läsa, skriva och räkna matte, och så blir det en sak till att ta in med betygen, säger Michael von Peltzer.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista