1 av 2
Värdetransportrånen ökar, visar sifror från Svenska bankföreningen. Foto: Anders Hildemar Ohlsson/Sveriges Radio
2 av 2
Peter Lindahl, säkerhetschef på värdetransportföretaget Loomis. Foto: Maria Repitsch/SR

Rån mot värdetransporter ökar

"Brotten förblir ouppklarade"
1:38 min

Trots att det fortsatt är låga nivåer på värdetransportrån i jämförelse med vad de var i början på 2000-talet, så är trenden att de ökar de senaste åren.

Peter Lindahl, säkerhetschef på värdetransportföretaget Loomis i Sverige, det företag som just nu är hårdast drabbat av rån, är kritisk till att polisens brottsutredningar är oorganiserade, vilket leder till att gärningsmän som utför rånen inte lagförs.

– Konsekvenserna blir att brotten förblir ouppklarade. Och att det går gärningsmän där ute som fortsätter med den här verksamheten för att det finns så stor möjlighet att klara sig ifrån straff, säger Peter Lindahl.

Rånen mot värdetransporter har de senaste två åren ökat - förra året var de 31 stycken - mot 19 stycken året innan, visar branschorganisationen Svenska bankföreningens statistik.

Trots det är man inte är i närheten av det stora antalet värdetransportrån som ägde rum i början på 2000-talet, då det var närmare 50 stycken på ett år.

Då hotades värdetransportörer med automatvapen och bilar sprängdes. Efter det sattes det in bättre skydd för personalen och ny teknisk utrustning, vilket gjort att kontanthanteringen transporteras i bland annat slutna leveranssystem, som gör att om en obehörig, öppnar en transportväska så färgas sedlarna rosa och blir obrukbara.

Insatserna kan ha lett till att brottsligheten mot värdetransporter har bromsats och i stället drabbat bland annat guldsmedsbutiker. Brott som gett de kriminella en större utdelning.

Men så i slutet på förra året förändrades åter hotbilden mot värdetransportörerna. En väktare blev skjuten i tjänsten. Väktaren har i dag andra arbetsuppgifter inom företaget, berättar Loomis säkerhetschef Peter Lindahl, som säger att värdetransportföretagen också har ett eget ansvar för de anställdas säkerhet, men i samarbete med polisen:

– Vi efterlyser en samordnande funktion inom polisen, som tar hand om alla värdetransporter.

Närmare 95 procent av värdetransportrånen sker i Stockholmsområdet. Och eftersom polisen i Stockholm är indelad i åtta distrikt kan det i praktiken betyda att exempelvis åtta rån med samma gärningsmän kan komma att utredas i åtta distrikt. Det gör att utredningsarbetet kan vara ineffektivt, medger Lars Johansson, kriminalinspektör vid länskriminalpolisen i Stockholm, med expertis inom värdetransportrån.

– Man kan missa information och man kan missa rent teknisk och praktiskt hur man ska gå till väga.

Att få brott klaras upp kan ha sin grund i en trögarbetad polisorganisation, medger Lars Johansson.

– Bristerna kan vara just samverkan. Och att se helheten, och att se att de här brotten begås av samma personer fastän på olika platser. Stockholm är ju indelat i polisdistrikt, och varje polisdistrikt har sin egen chef och sin egen organisation.

Lars Johansson hoppas att omorganisationen av polismyndigheten nästa år, 2015, ska förbättra polisens utredningsarbete.

– Min förhoppning är att det kommer att ske en förändring som leder till det bättre.

Antal värde-transportrån/år:

2000 – 46 st

2001 – 34 st

2002 – 49 st

2003 – 38 st

2004 – 37 st

2005 – 41 st

2006 – 31 st

2007 – 31 st

2008 – 42 st

2009 – 41 st

2010 – 38 st

2011 – 19 st

2012 – 25 st

2013 – 31 st


Siffrorna kommer från Svenska bankföreningen och bygger på värdetransportföretagens uppgifter.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".