Förbifart Stockholm kan påbörjas i sommar

Motorvägssatsningen Förbifart Stockholm kan börja byggas redan till sommaren. Arbetsplanen har vunnit laga kraft sedan regeringen beslutat att avslå överklaganden.

Trafikverket har arbetat med att ta fram arbetsplanen sedan 2006. Den innehåller detaljerade planritningar över vägens sträckning, vilka markytor som kommer att behövas och vilka fastigheter som berörs.

Byggstarten gäller de delar av vägen som omfattas av väglagen och som regeringen bestämmer över. Sedan återstår det bland annat för berörda kommuner att anta detaljplaner för Förbifart Stockholm. Och i höst ska Mark- och miljödomstolen ta ställning vilka villkor som ska ställas på Förbifart Stockholm när det gäller grundvattnet när tunnlarna byggs.

Socialdemokraterna har sagt ja till motorvägen, medan både Miljöpartiet och Vänsterpartiet vill stoppa den.

– Det är nu hög tid för Stefan Löfven att lämna ett klart och gemensamt besked för de rödgröna hur de ser på Förbifarten, säger infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd i ett pressmeddelande.

Förbifart Stockholm är en ny sträckning av E4:an som leder trafiken väster om Stockholm. Merparten av de 21 kilometrarna ska gå i tunnel. Byggtiden beräknas till 10 år och kostnaderna för projektet beräknas till en slutsumma på 45 miljarder kronor.

– Byggkostnaden ligger på lite drygt 27 miljarder, plus att det finns ett antagande om att lånekostnaderna - alltså räntorna - kommer att vara 17 miljarder i 2009 års penningsvärde. Och det är det man har som utgångspunkt, sa Catharina Elmsäter-Svärd i går till P4 Radio Stockholm.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista