Foto: Susanne Lindholm/TT.

"Operatörer bör redovisa i detalj vad som sparas"

1:21 min

Internet- och teleoperatörer borde i detalj berätta för kunderna vilka uppgifter som lagras och vilka som inte lagras. Det anser Måns Svensson, som är docent i rättssociologi vid Lunds Universitet, efter Ekots avslöjande i morse om att flera operatörer i Sverige mörkat för sina kunder att de fortfarande sparar integritetskänslig information.

Ett längre reportage om det här hör du i Studio Ett i P1 i eftermiddag.

– Det tycker jag är en självklarhet. Särskilt när det uppstått en sådan här situation där det verkar uppenbart att man medvetet inte är tydlig, säger Måns Svensson.

Flera operatörer gick i april ut och meddelade att de slutat lagra data i enlighet med Datalagringsdirektivet. Detta efter att EU-domstolen dömt ut direktivet och sagt att det kränker de mänskliga rättigheterna om personlig integritet.

Ekots genomgång visar att den bild operatörer gett sina kunder inte varit fullständig. Telenor, Telia och operatören 3 sparar fortfarande IP-adresser och mobilpositionering. Polis kan, med rätt laggrund, få ut uppgifterna och därmed kartlägga hur du har rört dig med din mobiltelefon och hur du har surfat på nätet.

– Det är en ganska komplex massa av typer av information, när det lagras och hur. Att man vid varje givet tillfälle ska kommunicera ut exakt hur det förhåller sig är ganska utmanande, säger Telenors chefsjurist Ola Hansson.

Kan det vara så att kunderna blir upprörda om de hade fått den exakta kommunikationen?

– Jag tror att kunderna har full förståelse för att det lagras information, annars går det inte att ringa, säger Ola Hansson.

Operatörerna menar att de uppgifter som sparas behövs för att kunna fakturera kunderna och för att övervaka nätet. Måns Svensson, som är docent i rättssociologi i Lund och som driver forskargruppen Cybernormer, tycker att transparens är A och O när det gäller integritetsfrågor.

– Det här är så viktiga frågor för kunderna och integritetsfrågan har varit och är en av de mest debatterade frågorna i samhället. Det är ett rejält klavertramp att inte vara tydlig med vad man gör gentemot kunderna, säger Måns Svensson.

Tele 2 och Bahnhof är de operatörer som i vår granskning visat sig gå så långt som de sagt till abonnenterna. Av de uppgifter som polis vanligtvis begär ut så sparar de endast "gjorda samtal", för att kunna fakturera.

Måns Svensson säger att makten nu ligger hos operatörerna.

– Om man anser att man har skäl att leverera en sämre tjänst, för att man inte klarar av att göra det på något annat sätt, så får man redovisa det för kunderna så att de kan välja den operatör som man tycker passar de behov man har, säger Måns Svensson.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista