Flera partier vill se ny myndighet för integritetsskydd

2:36 min

En särskild integritetsmyndighet eller en ångerknapp för att radera personliga kunduppgifter hos företag. Så låter några av förslagen från våra riksdagspartier för att bättre skydda vår integritet på nätet.

Det är en fråga som börjar bli allt viktigare för många, säger Martin Brinnen, jurist vid Datainspektionen.

– I och med att folk använder internet mycket mera för att köpa saker och kommunicera med myndigheter och liknande, kommer integritetsfrågorna automatiskt och folk upptäcker också att deras personuppgifter används på ett sätt som de inte hade tänkt sig, säger Brinnen.

Din mejladress, vilka varor du beställer och annan personlig information kan säljas vidare. Det finns en marknad för att bättre kunna nå dig som kund baserat på vilka intressen du verkar ha. Och många läser inte igenom vad de klickar i och godkänner på olika hemsidor, förklarar Martin Brinnen. Avtal som ibland kan vara flera sidor långa.

– Sedan visar det sig att du godkänt att de lämnar ut uppgifterna till en tredje person som kanske skickar vidare till en fjärde person som sedan skickar reklam till dig. Och du kanske har svårt att få bort de där uppgifterna sedan, säger Martin Brinnen.

Ekot har hört med samtliga riksdagspartier vad de vill göra gällande integritetsskyddet på nätet.

Jens Holm, integritetspolitisk talesperson för Vänsterpartiet, vill se lika tydliga skydd i vår moderna it-värld som vi tidigare skapat för brev med det vi kallar brevhemlighet.

– Det ska gälla samma sak om jag skickar ett sms eller ett mejl. Eller för den delen om jag är inne på en hemsida, då vill inte jag att någon ska kunna registrera det och använda det i kommersiella syften, säger Jens Holm.

En helt ny myndighet för integritetsskydd vill de flesta riksdagspartierna se. En uppgift som skulle kunna ligga på nuvarande Datainspektionen med mer resurser, säger Caroline Szyber, rättspolitisk talesperson för Kristdemokraterna.

– Vi skulle behöva en speciell myndighet som har ett mycket större fokus på personlig integritet och det tror jag att Datainspektionen skulle kunna göra, säger Caroline Szyber.

En ångerknapp för att med laglig rätt radera uppgifter från företags kundregister är en annan idé från Kristdemokraterna.

Det skulle också kunna bli aktuellt att förbjuda företag att spara medlemsuppgifter hur länge som helst, även om personer godkänt det. Som kortkunder hos Coop eller Ica till exempel, säger Johan Pehrson, Folkpartiet:

– Man skulle kunna tänka sig att vi inte tillåter det. Att vi inskränker friheten för människor att avtala vad de vill för att det är så värt att skydda den enskildes integritet, säger Johan Pehrson.

Morgan Johansson, socialdemokrat och ordförande i justitieutskottet framhåller att vad staten får göra med integritetskänsliga uppgifter, via Försvarets radioanstalt, FRA, till exempel, är reglerat. Men det är det inte för företagen. Och här kan det handla om att stå upp mot stora internationella företag som Facebook och Google, säger han.

Samtidigt inväntar man den nya integritetsskyddsutredningen som just inletts och som tittar på risker genom vårt användande av internet.

Dilemmat är den mycket snabba tekniska utvecklingen och utredningen ska redovisas först inför 2017. Johan Linander är rättspolitisk talesperson för Centerpartiet och vice ordförande i justitieutskottet.

– I det här snabba skeendet som vi ser nu så hinner problemet bli inaktuellt och nya problem kommer innan vi lagstiftare hinner med. Så målsättningen måste vara att hitta en teknikneutral integritetsskyddande lagstiftning som säger att oavsett hur man gör det här, så är det inte lagligt, säger Johan Linander. 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista