Företag tar betalt för kundtjänst trots förbud

2:03 min

Att ta betalt av kunder som ringer till ett företags kundtjänst är förbjudet i hela EU sedan den 13 juni. Förbudet gäller samtal där kunden redan inlett ett avtal med företaget, till exempel köpt en vara eller har tecknat ett abonnemang. Men Sveriges Radio har hittat flera företag som fortfarande tar betalt.

Så här kan det låta när man ringer:

"Utöver vanlig samtalstaxa kostar detta samtal 10 per minut."

De här kostnaderna till företagens kundtjänster är sedan den 13 juni olagliga om man som kund till exempel redan köpt en biljett eller tagit ett sms-lån, alltså redan ingått ett avtal med företaget. Lagen gäller i hela EU.

Men Sveriges Radio har hittat flera företag som fortfarande tar betalt när man ringer deras kundtjänst.

Till exempel flygbolaget Wizzair och snabblåneföretagen Expresskredit och SMS-pengar som tar betalt med 12 kr per minut. Sverigeflyg, där bland andra Gotlandsflyg ingår, kände först inte till den nya lagen.

Men efter att vi ringt dem såg de snabbt till att deras kunder inte längre måste betala 25 kronor per minut för samtal till deras kundtjänst.

– Vår kundtjänst är underrättad så från och med i dag så agerar de efter de efter de nya bestämmelserna, säger vd Christer Paulsson.

Är det inte lagstiftning som ni borde känna till?

– Jo det kan man tycka.  

Den här nya lagen ingår i ett direktiv om gemensamt konsumentskydd i EU. Konsumentverket vet inte hur många företag som olagligt tar betalt när man ringer kundtjänst. Och hittills har det inte kommit in några anmälningar.

Lagen kan också komma att påverka hur företag tar betalt för telefonsupport, vilket många företag gör.

Det ska nu vara gratis att få upplysningar om hur en vara man köpt fungerar.

Men Andreas Nordström, jurist på Konsumentverket, tycker att lagen är lite oklar vad det gäller support.

– Det är lite otydligt än så länge med tanke hur ny lagen är och att det inte tidigare prövats, säger han.

Det här reportaget gjordes efter ett tips till Radioleaks.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista