#modersmål

Få deltar i modersmålsundervisning

2:56 min

Sedan millennieskiftet har andelen barn med rätt till modersmålsundervisning ökat med 50 procent. Men för den femtedel av Sveriges skolbarn som har ett annat modersmål än svenska är undervisningen inte garanterad. 

– När jag var gravid med Theodora så läste jag ganska mycket om tvåspråkighet. För mig var det självklart att hon skulle få nyttja möjligheten till hemspråk. Även om min man talar svenska också så finns det något unikt i deras möte när de talar grekiska, säger Nina Wahlin, mamma till Theodora Syrlopis Wahlin.

Theodora Syrlopis Wahlin tillhör den femtedel av Sveriges skolbarn som har ett modersmål som inte är svenska och pratar det så väl att de har rätt till modersmålsundervisning. De uppskattas till 200.000 sammanlagt, men bara hälften deltar enligt siffror från Skolverket som Ekot bearbetat. Exakt hur det ser ut vet ingen - flera kommuner uppger högre siffror för Sveriges Radio än de officiella siffrorna i Skolverkets databas.

Två saker kan man slå fast med säkerhet: andelen flerspråkiga barn i svenska skolor ökar snabbt och många av dem får inte modersmålslektioner trots att det skulle ge dem bättre förutsättningar i skolan

Theodora är bara sex år men kan redan skriva på både svenska och grekiska. Och forskningen ger mamma Nina Wahlin, rätt - Modersmålsundervisning stärker barns självkänsla och gör dem duktigare i skolan även i andra ämnen, som svenska till exempel.

Skolinspektionen har i flera rapporter riktat kritik mot hur skolor hanterar modersmålsundervisningen.

– Det är ett otroligt viktigt ämne för väldigt många elever och det är många elever som skulle kunna utvecklas otroligt mycket mer i sitt modersmål och övriga ämnen om de hade fått den undervisning som de har rätt till, säger Ulrika Palm, undervisningsråd på Skolinspektionen.

Hon ser många skäl till att det brister - elever och föräldrar inte informeras om att lektionerna existerar eller vad de innebär, timmar som schemaläggs på oattraktiva tider, eller lektioner som inte integreras på ett meningsfullt sätt i övrig undervisning.

– Ibland kan det till och med läggas fram så att det är ett bekymmer eller ett problem, säger Ulrika Palm.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista