Nordens mat lika bra som Medelhavets

1:54 min

En nordisk diet, med bland annat viltkött, bär, rotfrukter, svamp och rapsolja är lika hälsosam som medelhavsmaten. Den som äter den nya nordiska dieten minskar midjemåttet och risken för hjärtkärlsjukdomar. Det visar studier som presenteras vid den europeiska hjärtkongressen i Barcelona.

– Vi har ju under de senaste decennierna vant oss vid att äta en mer amerikaniserad diet. Så vi ska tillbaka till rötterna och se efter vad vi kan producera som smakar fantastiskt i de nordiska länderna. Och så ska vi lära oss av gamla recept som vi kan modernisera till att smaka fantastiskt med nordiska råvaror, berättar Thomas Meinert Larsen är docent vid Köpenhamns universitet.

I den senaste studien jämförde forskarna effekten av den nya nordiska maten med vanlig mat. Ena gruppen fick normal dansk husmanskost, den andra åt nordiskt. Båda grupperna fick gratis mat under studietiden och dessutom kokböcker med recept för de olika dieterna.

Efter ett halvår visade det sig att de som gick ner mest i vikt åt nordiskt - mer bär, svamp, fullkornsbröd, fisk, kött från vilda djur och grönsaker som kål och baljväxter. De sänkte också sina riskfaktorer för hjärt- och kärlsjukdomar, exempelvis blodtryck och blodfetter.

Tanken bakom dieten är att den ska vara både attraktiv, god och nyttig, och samtidigt bidra till ett miljömässigt hållbart samhälle med mer lokalt producerade råvaror efter säsong.

I Danmark har den nordiska maten diskuterats mycket, den används till exempel vid den prisbelönta restaurangen Noma i Köpenhamn, som också fått sitt namn efter den, No-Ma för just nordisk mat. Och nu pågår ett projekt för att förbättra skolelevers matvanor.

Frågan är nu om den kommer att kunna konkurrera ut medelhavsdieten. Men just det är inte huvudsyftet, enligt Meinert Larsen. Istället handlar det om att skapa ett alternativ som ger mindre miljöpåverkan och smakar minst lika gott, säger han, för det finns flera faktorer som liknar varandra i de två dieterna, som t ex oljan.

– Medelhavskosten fokuserar mycket på olivolja, men det kan vi ju inte producera här i Norden. Vi har rapsolja istället och den har många liknande egenskaper. Så har vi fisk och grovt bröd, äpplen och en massa kål. Och mycket bär - det är karakteristiskt för den nordiska dieten.

Femton grupper

Den nya nordiska dieten bygger på 15 grupper av livsmedel, bland annat frukt (som äpplen, päron, blåbär och lingon), grönsaker (med särskild tyngdpunkt på kål, rotfrukter och baljväxter). Men också potatis, färska kryddor, skogssvamp, nötter, fullkorn, viltkött, lax, strömming, skaldjur och sjögräs.

 

Istället för medelhavsdietens olivolja används nordiskt producerad rapsolja. Typiska recept kan vara ugnsbakad torsk med selleri, gös med späd vitkål eller piggvar med brödkrutonger.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista