Björn Söder: Därför stoppas Expressen från SD:s valvaka

1:32 min

Sverigedemokraterna kommer inte att släppa in tidningen Expressen på sin valvaka ikväll. SD:s partisekreterare, Björn Söder, hänvisar till att tidningens samarbete med nätverket Researchgruppen i de senaste avslöjandena om några av partiets företrädare.

– Därför att det är en tidning som samarbetar med en kriminell våldsbejakande vänsterorganisation, alltså en underrättelseorganisation. Därför har vi nekat dem eftersom vi har nolltolerans mot extremism, säger Björn Söder till Ekot, och fortsätter: 

– Hade vi nekat en tidning som samarbetat med en nazistisk underrättelseorganisation så hade ingen höjt på ögonbrynen och för oss är extremism lika avskyvärt vilket håll det än kommer ifrån.

Tidningen Expressens samarbete med researchgruppen resulterade förra året i ett prisbelönt avslöjande om vissa sverigedemokratiska politikers kommentarer på sajten Avpixlat.

Under valrörelsens sista dagar har flera sverigedemokratiska politikers anonyma inlägg avanonymiserats av tidningen. Ett av de senare fallen handlar om Sverigedemokraternas ordförande i Stockhom, Christoffer Dulny, som tillsammans med flera andra lokala SD-politiker nu lämnat sina politiska uppdrag.

– Researchgruppen är en samling frilansjounalister som jobbat med bland annat TV4 och Sveriges Television. Precis som alla mediebolag tar vi emot tips. Vi får tips inifrån Sverigedemokraterna också och det som är sant, relevant och har ett allmänintresse publiceras, säger han.

– När dessa avslöjanden görs så säger man alltid att det är bra att det kommer fram, men att man portar oss bevisar ju att man inte bara gör skillnad på befolkningsgrupper utan också oberoende medieföretag, fortsätter Thomas Mattson.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista