Fimpa för gott, rökning är den främsta cancerorsaken. Foto: Mike Clarke/AFP Photo.

WHO: Här är 12 tydliga tips på hur du förebygger cancer

1:40 min

Följ 12 hälsoregler så garanteras minskad risk för att drabbas av cancer. Det var budskapet från Världhälsoorganisationen, WHO, som i dag presenterade de cancerförebyggande råden.

Länk: Läs hela WHO:s lista över de 12 hälsoreglerna (Obs! På engelska)

Alla kan sänka sin risk för cancer. Om råden följs kan det betyda att hälften så många européer drabbas av cancer jämfört med idag. Det är budskapet från den expertgrupp inom WHO som granskat de senaste vetenskapliga rönen om hur människor själva kan undvika cancer.

Varje år drabbas 2,5 miljoner människor i Europa av cancer och antalet ökar för varje år. Förutom det personliga lidandet innebär det också en tung börda för sjukvården.

Eftersom europeerna blir allt äldre behövs nya sätt att bromsa kroniska sjukdomar som cancer. Därför har WHO uppdaterat de tidigare förebyggande cancerråden för fjärde gången. Med de nya råden tror experterna att  antalet cancerfall kan halveras.

Men det är inga sensationella nyheter på den 12 punkter långa listan, de goda råden är tämligen kända sedan tidigare.

Rökning är fortfarande den främsta cancerorsaken, och man bör inte heller vistas i rökiga miljöer om man vill undvika att bli sjuk.

Annars är det i stort de vanliga hälsoråden som finns med; att vara fysiskt aktiv, inte överviktig och äta mycket fullkorn, frukt och grönsaker.

Den här gången har den skyddande effekten hos amning också tagits med, liksom vaccinering mot HPV för flickor. WHO anser också att man ska delta i massundersökningar för tidig upptäckt av bröst- och livmoderhalscancer, liksom för tarmcancer.

Att inte dricka alkohol skyddar mot cancer och man ska inte sola för mycket och skydda barnen mot stark sol.

I råden ingår bara sådant som har gedigna vetenskapliga bevis, och det är för att alla som följer dem ska kunna vara helt säkra på att de sänker sin cancerrisk.

Råden är tänkta som verktyg för enskilda människor, men man behöver inte följa dem till punkt och pricka för att få effekt, säger doktor Lawrence von Karsa, från WHO:s canceravdelning:

– Om man följer alla rekommendationer så är det jättebra, men du behöver inte nödvändigtvis följa allt för att det ska hjälpa, säger han.


LISTA: Här är WHO:s 12 hälsoregler

1 - Rök inte! Använd inte någon slags tobak

2 - Gör ditt hem rökfritt. Ge ditt stöd till riktlinjer om rökfrihet på din arbetsplats

3 - Gör aktiva val för att hålla en hälsosam vikt

4 - Var fysiskt aktiv i ditt vardagliga liv. Begränsa din stillasittande tid.

5 - Ha en hälsosam kost:
*Ät mycket fullkorn, baljväxter, grönsaker och frukt
*Begränsa kaloririk mat (mat med mycket socker och fett) och undvik dryck med mycket socker
* Undvik processat kött (t.ex korv och leverpastej), begränsa din konsumtion av rött kött och mat med hög salthalt.

6 - Om du dricker alkohol, begränsa ditt intag. Att inte dricka alkohol alls är bättre för att förebygga cancer.

7 - Undvik för mycket sol, speciellt för barn. Använd solskydd, sola inte på solarium.

8 - På jobbet: skydda dig själv mot cancerframkallande genom att följa hälso- och säkerhets-instruktioner.

9 - Kolla upp om du är utsatt av höga radonhalter i ditt hem. Agera för att reducera eventuellt höga halter av radion

10 - För kvinnor:
*Ammning reducerar mödrars cancerrisk. Om du har möjlighet, amma ditt barn
*Hormonbehandling ökar risken för vissa typer av cancer, begränsa användningen av så kallad HRT.

11 - Säkerställ att ditt/dina barn vaccinerar sig mot: *Hepatit B (för nyfödda) *HPV-vaccin mot livmoderhalscancer (för flickor)

12 - Undersök dig själv och scanna kroppen efter cancer:
*Tarmcancer (män och kvinnor)
*Bröstcancer (kvinnor)
*Livmoderhalscancer (kvinnor)

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista