Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Bilresor till Tyskland blir dyrare

Publicerat fredag 31 oktober 2014 kl 14.20
Vallöfte Merkel nu får äta upp
(1:31 min)
Foto: Michael Sohn/Scanpix.

Svenskars bilresor till eller igenom Tyskland blir dyrare. Från och med 2016 införs en vägtull för Autobahn för alla bilar som kör in i Tyskland. Förslaget från den tyske trafikministern har varit ett av de mest omstridda politiska förslagen i Tyskland på sistone, men efter många förändringar ser det nu ut att gå igenom.

Det är ett löfte från valrörelsen från förra året, som den tyska förbundskanslern Angela Merkel nu får äta upp.

– Med mig som förbundskansler blir det ingen personbilstull, sa Merkel bestämt då.

Men ett år senare ser det nu ut som om kristdemokraterna i Bayern, CSU, som ingår i den tyska regeringen får som det partiet dyrt och heligt lovade i sin valrörelse, och ställt som ultimatum för att inte lämna Merkels regering, nämligen en vägtull för personbilar i Tyskland.

Avgiften ska börja tas in någon gång under 2016 och målet är att den årligen ska dra in motsvarande 4,5 miljarder kronor för underhåll av de tyska vägarna.

För till exempel svenska bilister kommer årsavgiften för Autobahn då ligga kring 130 Euro, det vill säga runt 1 000 kronor. Men man också välja att betala 22 euro för två månader eller 10 Euro för tio dagar. Utländska bilister behöver dock inte betala för att köra på de vanliga tyska landsvägarna.

Tyska bilister kommer också få betala, men avgifterna för dem dras av på fordonsskatten, en lösning som kritikerna, däribland grannlandet Österrike, tycker är diskrimerande gentemot utländska bilister och därmed inte i enlighet med EU-reglerna.

Avgiften ska tas in via kameraövervakning av bilarnas nummerskyltar, motsvarande trängselskatten i Stockholm.

Fortsatt debatt om avgiften är att vänta här i Tyskland, men efter många ändringar ser nu förslaget ändå ut att kunna gå igenom förbundsdagen.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".