Edwin Atema, holländska transportarbetarförbundet FNV Bondgenoten ansvarar för bekämpningen av social dumpning. Foto: TT
1 av 2
Edwin Atema, holländska transportarbetarförbundet FNV Bondgenoten ansvarar för bekämpningen av social dumpning. Foto: TT
Markus Pettersson, Förbundssekreterare på Transportarbetarförbundet, har huvudansvar för information fackligt-politiskt arbete. Foto: Maria Repitsch/SR
2 av 2
Markus Pettersson, Förbundssekreterare på Transportarbetarförbundet, har huvudansvar för information fackligt-politiskt arbete. Foto: Maria Repitsch/SR

Yrkeschaufförer utnyttjas: ”Slavhandel”

"De bor upp till nio månader i sina fordon"
2:25 min

Den ökade rörligheten inom yrkestrafiken lockar till sig allt fler oseriösa aktörer. Det är främst arbetstagare från låglöneländer inom EU som tvingas att arbeta för sina hemländers lönenivåer också när de arbetar i länder där lönenivåerna är högre. Något som det holländska transportarbetarförbundet nu vill sätta stopp för.

Kampanjen riktar sig till företag och man vill att beställarna av transporter ska ställa krav på transportörer att de anställdas arbetsvillkor och löner förbättras i hela leverantörkedjan.

– Du kan kalla det socialdumpning, eller vit slavhandel. Det är inte normalt. Det här är Europa 2014. När vi talar med chaufförer så berättar de att de bor upp till nio månader i sina fordon med undermåliga förhållanden. Utan tillgång till tvättmöjligheter. De lagar sin mat, bor och arbetar i sina fordon. Det är inget som är normalt i Europa 2014, säger Edwin Atema.

Lönedumpning, vit slavhandel, benämningarna är många när Edwin Atema, från det holländska transportarbetarförbundet beskriver för hur arbetsförhållandena ser ut för många östereuropeiska chaufförer.

Chaufförerna arbetar för flera av de underleverantörer till välrenommerade speditörer och åkerier som i sin tur levererar varor till stora butiker som exempelvis Ikea.

Holländska transportarbetarförbundets vill nu i en kampanj sätta press på alla företagare som använder transporttjänster att de ställer krav på att all personal i transportkedjan ska ha avtalsenliga löner och arbetsförhållanden.

– De lokala transporterna körs av östeuropeisk arbetskraft, som arbetar för underleverantörer till de som får de stora kontrakten från de större företagen. Och deras löner är östeuropeiska, det vill säga en tiondel av vad holländska avtal medger. Det är vad vi kallar socialdumpning. I kombination med att de arbetar illegalt genom att köra i landet under flera månader. Det är förbjudet enligt europiska lagstiftningen, säger Edwin Atema.

De utländska långtradarna tillåts att uppehålla sig i ett EU-land under i vecka. Men många kör illegalt när de av sina arbetsgivare tvingas stanna kvar i månader, uppger fackförbunden.

Bara i Sverige finns det uppemot 300 utländska chaufförer som upphåller sig illegalt, visar ny forskning som presenteras inom kort. Chaufförerna lever under miserabla förhållanden, uppger polisen. Och arbetsförhållandena är oetiska säger facket. 

Markus Pettersson, förbundssekreterare på svenska Transportarbetarförbundet, ser också hur transportbranschen allt mer utvecklas i den riktning som sjöfarten gjort. Genom att åkerier flaggar ut, för att slippa följa avtal och betala skatt.

– Det som har hänt på sjöfartsidan, där svenska fartyg har flaggats ut, det händer nu på den svenska åkerimarknaden. Vi har i dagsläget lettiska bemanningsföretag som hyr in filippinsk personal som kör svenska lastbilar. Och det är klart att det här gynnar inte någon. Men det får omfattande konsekvenser för samhället. Och det stör ut de befintliga svenska åkerierna som försöker agera som försöker agera på den svenska åkerimarkanden, säger Markus Pettersson.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".