1 av 4
Allmän bild från comicon gamex mässan. Foto: Karolina Lek/Sveriges Radio
2 av 4
Mattias Brynervall, programmerare. Foto: Karolina Lek/SR
3 av 4
Kevin Johnsson på Comic con Gamex mässan. Foto: Karolina Lek/Sveriges Radio
4 av 4
Jacob Kroon, analytiker Dataspelsbranschen. Foto Karolina Lek/Sveriges Radio

Dataspelsbranschen fortsätter växa

"Ett resultat av att Sverige är ett väldigt öppet land"
2:19 min

Den svenska dataspelsbranschen fortsätter att växa så det knakar. Och det mycket snabbare än i många andra länder. Omsättningen bland svenska företag har på några år ökat med flera hundra procent.

– Först och främst är det jätteroligt, jag tror också att det är ett resultat av att Sverige är ett väldigt öppet land. Vi får hit talanger och tänkande människor från alla håll och kanter och det behövs ju också för att vi ska göra fler och bättre spel, säger Jacob Kroon, analytiker på branschorganisationen Dataspelsbranschen.

Vapen avfyras, bilar kraschar och ungdomar dansar och sjunger. På Comiccon Gamex-mässan som just nu pågår i Stockholm trängs tusentals ungdomar och vuxna framför dataskärmarna. En av dem är Kevin Johnsson. Klädd i en röd helkroppsstrumpa med patronbälte har han dagen till ära klätt ut sig till en av sina serie- och dataspelsfavoriter. Kevin Johnsson spelar många olika spel och han gillar att spela svenskt.

– De är bra faktiskt och blir bättre och bättre. De blir roligare och får bättre innehåll, säger Kevin Johnsson.

Det verkar det vara många som håller med om, för den svenska dataspelsbranschen växer nu mer än i många andra länder. Försäljningen av dataspel globalt steg med 14 procent mellan åren 2010 och 2013, under samma period ökade de svenska företagens omsättning med 450 procent. Från 1,2 miljarder kronor 2010 till 6,5 miljarder 2013. Det visar siffror från Price Waterhouse Coopers respektive branschorganisationen Dataspelsbranschen.

– Det här är framtidens underhållningsbransch och något som sätter Sverige på kartan. Det här förgrenas ju ut till andra branscher också, som teknik, design och så vidare, säger Jacob Kroon, analytiker på Dataspelsbranschen.

Framför en stor skärm på Comiccon Gamex-mässan sitter 14-åriga Agnes Wendt och försöker, via sin fjärrkontroll, slå omkull sin motspelare med knivar och sparkar.

– Det här spelet är japanskt. Jag spelar mest japanskt och amerikanskt, de flesta spelen är ju därifrån. Men det finns också bra svenska spel, säger Agnes Wendt.

Men att svenska dataspel blir allt mer populära  innebär också att företagen och antalet anställda ökar, förra året jobbade drygt 2500 personer i branschen, vilket är mer än dubbelt så många som 2010.

– Det är det roligaste som man kan göra, jag älskar att göra spel. Det är ju också kul att se att den svenska spelbranschen växer, säger Mattias Brynervall, programmerare.

FAKTA

Omsättning svenska dataspelsföretag

2010:  1, 181,000,000

2011:  2, 317, 000,000

2012: 3, 715,000,000

2013: 6, 546, 000, 000

Fakta: Organisationen Dataspelsbranschen

Försäljning dataspel globalt

2010: 57 649 000 000 USD

2011: 60 581 000 000 USD

2012: 61 406 000 000 USD

2013: 65 736 000 000 USD

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".