Foto: TT.

SAS provar gammal matolja i tanken

Flygbolagen SAS och Norwegian ska inom kort pröva frityrolja som drivmedel. Under november ska flygbolagen genomföra flygningar med begagnad olja i tanken.

I samband med en miljökonferens på tisdag ska SAS göra en testflygning från Arlanda till Östersund med tio procent syntetiskt biobränsle, som SAS föredrar att kalla oljan, och resten vanligt jetbränsle i tanken. Och den 11 november kommer SAS och Norwegian att genomföra två inrikesflygningar i Norge där 45 procent av drivmedlet är frityrolja.

Satsningarna är en fortsättning på de tester med olika gröna bränslen som flygbolag gjort i flera år världen över.

- Det nya är att vi testar det här i Skandinavien, säger Lars Andersen Resare, miljö- och hållbarhetschef på SAS.

Enligt honom är försöket ett steg i en riktning mot en mer hållbar flygbränslehantering.

- Det man tittar på inför kommande år är att i stället för begagnad olja använda skogsavfall, säger han.

Tester som gjorts visar att upp till hälften av det vanliga jetbränslet kan ersättas med syntetiskt biobränsle. Enligt Andersen Resare kan det resultera i en minskning av utsläppen med 40 procent.

I Kina pågår försök med att använda gammal matolja som flygbränsle i större skala. I en första anläggning räknar flygplanstillverkarna Boeing och Comac (Commercial Aircraft Corporation of China) med att kunna konvertera 240 000 liter frityrolja till bränsle. I Kina tror bolagen att det totalt skulle kunna framställas 1,8 miljarder liter bränsle om året.

Problemet i dag är att det syntetiska biobränslet kostar upp till tre gånger mer än jetbränslet.

Enligt en tidigare rapport kan produktion av syntetiskt biobränsle till konkurrenskraftiga priser vara på plats i Norge före 2025.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".