Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Privata företag del i finansiering av snabbjärnväg

"Det är en väldigt väsentlig del"
2:03 min
H G Wessberg. Foto: TT

Den nya höghastighetsjärnvägen i södra Sverige ska delvis finansieras av det privata näringslivet. Företag som tjänar på ny järnväg ska också vara med och betala.

– Det är en väldigt väsentlig del och jag tror kanske inte att man har tittat på det tillräckligt i tidigare planeringar, säger H G Wessberg, som på regeringens uppdrag ska leda förhandlingarna kring projektet.

I somras meddelade den då borgerliga regeringen att en höghastighetsjärnväg ska byggas mellan Stockholm, Göteborg och Malmö.

Kostnaden har beräknats till 140 miljarder kronor, och meningen är att inte bara staten ska betala, utan även företagen. Tanken är att där järnvägen ska dra fram stiger fastighetspriserna, och på så vis tjänar företagen på järnvägsprojektet.

– Om fastighetspriserna stiger blir det mer attraktivt att bygga, då blir det mer bostäder byggda. Då blir det mer kommersiell verksamhet i närheten av en station och det skapar ökad ekonomisk nytta som drar till sig människor, säger Wessberg.

Hur kostnaderna ska fördelas får framtiden utvisa. H G Wessberg säger till Ekot att det givetvis är den statliga finansieringen av infrastrukturen som kommer utgöra en väsentlig del när det handlar om stora projekt som detta.

– Men hur stor del som kommuner, regioner och privat näringsliv kan ställa upp med, det är väl ett kvitto på mitt arbete, säger han.

Avgörande i projektet är bostadsbyggandet. Meningen är att 100000 nya bostäder ska växa upp där järnvägen byggs.

Kommunerna får tävla och den som ställer upp med flest nya bostäder kan vara med och påverka var en järnvägsstation ska byggas.

Modellen har provats med framgång i Stockholm där kommunerna ska bygga bostäder och få mer tunnelbana i gengäld. Även i det fallet har H G Wessberg lett förhandlingarna.

-- Dels kan kommuner som ibland äger mark ha nytta av att få ett stationsläge som är bra för dem, och då kan de få vara med och betala rakt in i projektet.

Om drygt tre år ska H G Wessberg rapportera till regeringen hur höghastighetsjärnvägen ska finansieras och var den ska dras.

– Vi är i situationen nu att vi åker runt och träffar kommuner, regioner, landsting och presenterar vårt uppdrag. Vi har varit i de tre storstäderna. Vi ska just den här veckan början en turné som går till kommunerna i Sydsverige och presentera vårt upplägg och be dem att få komma och prata tekniska saker med dem.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".