Ny spricka inom regeringen om frysningen av förbifart Stockholm

Oklart vad som händer efter frysningen
2:00 min

Framtiden för vägprojektet förbifart Stockholm delar regeringen igen. I regeringsförhandlingarna kom  S och MP överens om att frysa projektet i ett halvår, men nu går uppfattningarna isär om vad som händer sedan

Socialdemokraternas infrastrukturminister Anna Johansson menar att huvudalternativet är byggstart den 15 maj nästa år, medan Miljöpartiets miljöminister Åsa Romson säger att man inte ens vet hur projektet ska betalas om inte Stockholmspolitikerna vill stå för hela kostnaden.

– Det är en senare fråga. Då är det ju också stockholmarna som tycker att det inte är lika prioriterat att finansiera vägbygget, säger miljöminister Åsa Romson.

Förbifart Stockholm, som kommer att kosta över 40 miljarder kronor, var en av de svåraste knutarna att lösa för den nya rödgröna regeringen, eftersom Socialdemokraterna är lika benhårt för projektet, som Miljöpartiet är emot.

Kompromissen blev att man fryser projektet till den första maj nästa år och låter de lokala politikerna förhandla om finansieringen.

Infrastrukturminister Anna Johansson är tydlig med att bygget kommer att bli av efter att de lokala politikerna har sagt sitt.

– Vi är övertygade om att ett bättre förankrat projekt också ges bättre förutsättningar till ett bra genomförande så småningom. Om det inte finns något nytt avtal så kommer byggstart att ske senast den första maj nästa år, säger Anna Johansson.

Enligt det nuvarande avtalet ska alla pengar från trängselskatterna i Stockholm användas för att betala förbifarten, men politikerna i Stockholms stad har redan sagt att man vill att hälften av pengarna från vägtullarna ska gå till lokaltrafik i stället.

I så fall försvinner 23 miljarder kronor från projektet.

Frågan är var pengarna i så fall ska komma ifrån eftersom det inte är aktuellt med mer statliga pengar.

Ännu har det inte kommit in någon begäran om förhandling varken från Stockholm stad eller från landstinget, men enligt uppgifter till Ekot i dag är det klart att Stockholms stad kommer med en sådan begäran inom kort.

Frågar man miljöminister Åsa Romson måste regeringen acceptera om de lokala politikerna vill dra bort hälften av förbifartens finansiering.

– Är det så att man från Stockholms läns landsting och Stockholms stad prioriterar upp kollektivtrafikinvesteringar, är det väl också rimligt att en samarbetsregering från statlig nivå är beredd att titta på detta. Inte minst när det handlar om pengar som kommer från Stockholmarnas trängselskatter, säger Åsa Romson, MP.

Ci Holmgren

ci.holmgren@sverigestradio.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".