Bolag gör indrivningar mot minderåriga

Inkasobolaget: "Beklagar det som har hänt"
2:06 min

Flera inkassobolag driver in fordringar mot barn och unga under 18 år, trots att det är olagligt. Det framkommer av en granskning som Datainspektionen gjort.

 Åtta av tio inkassobolagen som Datainspektionen granskat bryter mot inkassolagen eftersom de saknar fungerande rutiner. 

– Man lyckas inte fånga upp, hitta, de här ärendena bland alla andra ärenden, så att säga. Och därför har man inte heller kunnat utföra den kontroll över att det finns laglig grund, som man bör göra, säger Malin Fredholm som är jurist på Datainspektionen.

Fredholm har granskat hur tio inkassobolag hanterar indrivning av fakturaskulder mot personer som var omyndiga när skulden uppkom. Och under det första halvåret i år hade inte mindre än åtta av de tio bolagen ett eller flera ärenden där de trots att det är olagligt försökt driva in den här typen av fordringar.

– De fordringar som vi har sett inom ramen för den här tillsynen, så har det rört sig om fordringar som kommer från e-handel, bokklubbar, vårdgivare, gym, den typen av fordringar.

Vad får det för konsekvenser för de minderåriga som får de här fordringarna?
– Det kan ju hända att man av rädsla, eller av någon annan anledning, betalar fast man inte är skyldig att betala.

Och om man inte betalar?
– Ja, alltså, drivs det vidare och man får ett så kallat utslag hos Kronofogdemyndigheten, så leder det till en betalningsanmärkning i kreditupplysningsregister.

Malin Fredholm på Datainspektionen konstaterar i sin tillsyn att inkassobolagen brister i sina rutiner och att de saknar tillräcklig kunskap om rådande rättspraxis. Idag saknar i princip alla fordringar som riktas mot underåriga laglig grund, och därför kräver Datainspektionen att inkassobolagen stramar upp sina kontroller.

Ett av de bolag som granskats och kritiserats av Datainspektionen är Inkasso AB Marginalen. Susanne Larsson är ansvarig för tillstånd och myndighetsfrågor på Marginalen.

– Vi beklagar det som har hänt. Det är så att vi har brustit i två ärenden, precis så som då Datainspektionen anger. Däremot så har vi vidtagit åtgärder, vi har redan dessförinnan haft rutiner på plats. På grund av den mänskliga faktorn har två ärenden gått vidare till Kronofogdemyndigheten, vilket vi beklagar.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".