Pisa, klassrum, skola
1 av 2
Foto: Fredrik Sandberg / TT.

Dyster bild av skolan i ny rapport

"Huvudmännen har svårt att ta ansvaret för skolan"
1:59 min

Skolinspektionen tecknar en dyster bild av läget i skolan i en rapport som lämnades till regeringen i dag. Nio av tio kommuner kritiseras för sitt sätt att sköta skolan och bara ett fåtal rektorer är bra ledare.

– Vi ser att de kommunala huvudmännen har väldigt svårt att ta ansvaret för skolan fullt ut. Jag tycker ibland att de inte ser skolan som den otroligt viktiga institution som det är, säger Ann-Marie Begler som är Skolinspektionens generaldirektör.

Det är nästan 6000 skolinspektioner, enkätsvar från omkring 400 000 elever, rektorer, lärare och annan skolpersonal under de senaste fem åren som ligger till grund för den här rapporten.

Det man framförallt pekar på är bristen på samspel mellan kommuner, rektorer och lärare - och problemen är desamma oavsett om det är en friskola eller kommunal.

Kommunerna brister i att följa och ta de nationellt uppsatta målen på allvar, exempelvis om att alla elever ska klara godkänt.

Många saknar också kunskap om vilka behov de enskilda skolorna har - och det leder till att rektorerna som inte heller har tillräcklig koll på läget i den enskilda skolan inte får de verktyg de behöver för att klara sitt uppdrag, menar Skolinspektionen.

– Det gör att de har väldigt svårt att stödja förändrings- och utvecklingsarbete, att hjälpa de ämnen, de klassrum och de miljöer som har mest behov av hjälp. Lärarna säger också att de har behov av mer stöd från sina rektorer än man får, säger Ann-Marie Begler.

 Men är lärare tillräckligt bra?

– Det finns jättebra lärare men en bra lärare måste hela tiden ha kontinuerlig kompetensutveckling, säger hon.

Den här kedjan av brister leder till att lärare inte sällan sänker kraven på eleverna. 1 av 4 niondeklassare uppger att de vill ha mer utmaningar.

Elever i behov av stöd får inte det i alltför hög grad. Är det här resultatet ett skäl att förstatliga skolan?

Det talar definitivt för att staten måste samarbeta med kommunerna. Det är det vi ska göra nu. Nya stora strukturförändringar som leder till att vi inte griper in i situationen nu kommer inte att hjälpa de elever som är i skolan i dag, säger utbildningsminister Gustav Fridolin.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".