Lastbilar på rad.
Om Volvo skulle visa sig ha ingått i en kartell kan det bli en dyr affär. Böteslappen kan landa på 27 miljarder kronor. Foto: Fredrik Persson/TT

Kartellmisstankar mot Volvo och Scania

EU-kommissionen: Kan vara allvarligt brott
1:57 min

AB Volvo och Scania riskerar miljardböter när EU nu skärper tonen mot lastbilstillverkare som misstänks ha ingått i en olaglig priskartell. EU-kommissionen misstänker att lastbilstillverkarna har begått mycket allvarliga brott mot EU:s konkurrensregler.

– Om det misstänkta beteendet blir bekräftat kommer företagen ha gjort sig skyldiga till ett mycket allvarligt brott mot EU:s konkurrensregler, och EU-kommissionen kommer då utdöma straff, säger Margerethe Vestager, EU:s konkurrenskommissionär.

Enligt konkurrenskommissionären kommer EU straffa Volvo, Scania och de andra lastbilstillverkarna om de bevisligen har ingått i en kartell för att hålla uppe priserna på tunga och lättare lastbilar.

För Volvos del skulle detta, i extremfallet, kunna leda till böter på uppemot 27 miljarder kronor - 10 procent av företagets totala omsättning.

Vid en presskonferens i Bryssel idag sa Margrethe Vestager att den misstänkta kartellen hade sin topp för tio år sedan, men att den troligen har funnits även därefter.

De som har drabbats är de totalt över 600 000 europeiska företag som jobbar med att transportera gods på vägar. Ofta handlar det om små åkerier med bara några enstaka anställda som kan ha tvingats betala onödigt mycket för sina fordon.

Utredningen om den misstänkta kartellen startade redan 2011, men trappas nu upp ett snäpp. Scania och AB Volvo är två av de företag som i dag har tagit emot ett formellt så kallat "statement of objections" från EU-kommissionen.

Men Volvokoncernens presschef Kina Wileke vill inte svara på om företaget faktiskt har ingått i en lastbilskartell.

– Det är alldeles för tidigt att svara på. Det skulle vara att ge sig in i spekulationer och det vill jag inte göra. Nu har vi tagit emot deras utlåtande. Vi kommer utvärdera vad där står och sen kommer vi återkomma med ett svar till kommissionen, säger hon.

EU-kommissionen namnger inte de företag som man har skickat de här formella breven till.

Konkurrenskommissionären säger bara att det handlar om "ett stort antal företag".

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".