Bild på den kraschade ambulansen från polisens förundersökning. Foto: Polisen
1 av 2
Bild på den kraschade ambulansen från polisens förundersökning. Foto: Polisen
Kammaråklagare Kristina Persson. Foto: Joel Wendle/Sveriges Radio
2 av 2
Kammaråklagare Kristina Persson. Foto: Joel Wendle/Sveriges Radio

Dom i unikt mål kan få följder för ambulansverksamhet

Vårdförbundet: Det måste tas på allvar
2:16 min

På fredag kommer domen i ett unikt mål i Göteborgs tingsrätt, som kan få konsekvenser för hur ambulansverksamheten runt om i landet ska organiseras. Västra Götalandsregionen står åtalad för arbetsmiljöbrott, efter att en ambulansförare somnade vid ratten och körde av vägen.

Hör mer i P1-Morgon

Enligt åklagaren berodde olyckan på att föraren hade jobbat nästan 23 timmar i sträck. Från Vårdförbundets sida vill man ha bort de långa dygnsarbetspass som är vanliga inom ambulansen.

– Det säger sig självt att hjärnan inte fungerar som det är tänkt när man passerar 15-20 timmars vakenhet. Man blir värdelös på att bedöma sina förmågor egentligen, säger Peter Blom, som sitter i Vårdförbundets styrelse.

En tidig sommarmorgon 2010 körde en ambulans av vägen utanför Trollhättan. Ambulansföraren hade somnat vid ratten, på väg in till sjukhuset med en patient.

Kammaråklagare Kristina Persson utredde olyckan och kom fram till att ansvaret ligger på arbetsgivaren, Västra Götalandsregionen. Ambulanssjuksköterskan som körde jobbade ett så kallat dygnspass och hade jobbat nästan 23 timmar när olyckan inträffade.

Kristina Persson menar att arbetsgivaren borde ha insett att det finns en risk att somna vid ratten när man jobbat så många timmar i sträck.

– När arbetsgivaren planerar de här passen så har de en skyldighet enligt arbetsmiljölagen att riskbedöma och titta på om det finns några risker med arbetet, säger hon.

Men Västra Götalandsregionen förnekar ansvar och menar att personalen hade rimliga förutsättningar att göra sitt jobb och att det långa arbetspasset i sig inte utgjorde någon risk. Det säger regionens advokat i målet, Lars Viklund.

– Om man ser hur en ambulansverksamhet är organiserad så är man alltid två i ambulansen. Det innebär att om den ena är trött så kan den andra ta över.

De dygnslånga arbetspassen har en lång tradition inom ambulansen. För arbetsgivaren innebär de en fördel eftersom det krävs mindre personal. Många anställda trivs också med att jobba ett långt pass och sedan ha långledigt.

I samband med rättegången i Göteborg har Vårdförbundets tidning Vårdfokus skickat en enkät till 2 000 sjuksköterskor som jobbar i ambulans, där man bland annat ställer frågan "Har du nickat till vid ratten?".  Av de 900 som svarat så är det drygt 300, alltså var tredje, som svarar ja på den frågan.

Peter Blom på Vårdförbundet ser allvarligt på enkätresultatet.

– Det är fruktansvärt! Jag undrar hur vi skulle resonera ifall 300 busschaufförer eller 300 piloter skulle säga att det händer att jag somnar till under tiden jag kör.

På fredag kommer domen i det här målet, och från Vårdförbundets sida menar man att den kan få konsekvenser runt om i landet.

– Ja, om det skulle bli en fällande dom så utgår jag ifrån att det inte finns någon arbetsgivare i Sverige som kan hävda att det är okej att fortsätta schemalägga personal med 24-timmarspass.

– Arbetsgivaren har det yttersta arbetsmiljöansvaret och det måste tas på allvar, säger Peter Blom på Vårdförbundet.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".