Iggesund paperboard. Foto: Christian Höijer / Sveriges Radio
Iggesund paperboard. Foto: Christian Höijer / Sveriges Radio

Så slår nya hårda direktivet om svavel mot industrin

"Vi pratar om tiotals miljoner"
2:03 min

Vid årsskiftet träder det nya svaveldirektivet i kraft som innebär hårdare miljökrav på fartyg som kör i Östersjön och längs västkusten. De nya kraven innebär dyrare transportkostnader, vilket kommer att slå hårt mot många industrier - särskilt längs Norrlandskusten.

Ett av företagen som drabbas är Holmen Paperboard i Iggesund, utanför Hudiksvall, där Christina Törnquist är logistikansvarig.

– Vi ligger ganska långt norrut, vilket betyder att vi har en ganska stor transportkostnadsnackdel redan. Men med det här så späds det på ytterligare, och vi pratar om tiotals miljoner, säger Christina Törnquist.

Iggesunds bruk exporterar 98 procent av sina produkter, bland annat parfym- och chokladaskar. Ungefär 60 procent av dessa går till havs, och här kommer alltså transportkostnaderna att öka med tiotals miljoner varje år.

– Vi kommer inte kunna bolla vidare den här kostnadsökningen på våra kunder, konstaterar Christina Törnquist.

EU:s och FN:s nya svaveldirektiv innebär att svavelhalten i rökgasen från alla fartyg i Östersjön, på västkusten och i Engelska kanalen måste minska sina utsläpp från dagens 1 procent till 0,1 procent.

För att klara det måste kraven antingen välja ett dyrare bränsle, som gasolja eller svavelfri naturgas LNG, alternativt låta installera särskilda svavelrenare i skorstenen.

För svensk marinteknisk industri betyder det att man genom de nya kraven har tvingats till innovationer. Detta skulle kunna ge stora fördelar i framtiden, menar Gertrud Hermansen, regionchef på branschorganisationen Svenskt marintekniskt forum.

– För den marintekniska industrin så är det här en möjlighet eftersom fartygen måste uppgradera till bättre produkter ombord för att möta de hårdare kraven. Det kan också ge oss ett försprång inom innovation framöver på den globala marknaden, säger hon.

På Holmen Paperboard i Iggesund är Christina Törnquist positiv till att det görs miljöförbättringar, men kritisk till hur det har gått till. Hon ser en risk att konkurrenskraften hotas av förändringen.

– Det jag vänder mig emot är framförallt att man gör den 20 gånger snabbare, jämfört med vad man gjorde på lastbilssidan. Man har inte något svar på hur man ska vidmakthålla den här konkurrenssitsen, det tycker jag är väldigt märkligt, säger Törnquist.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".